Brev
Ubeskyttet sex
Hejsa
jeg er en pige på 13 snart 14.
Sidste weekend havde jeg sex med min flirt efter en fest.
Jeg var en smule fuld men han var 100% ædru.
Vi havde sex uden kondom også kan jeg huske han sage at han kom på min ryg. Men jeg ved stadig ikke om det er noget han bare siger eller om det er fordi han ikke tør at sige at han kom i mig.
Jeg tog ikke nogen fortrydelses pille.
Og Idag var det meningen jeg skulle ha min mensutation men den er ikke kommet endnu…
Er meget bange for at være gravid da jeg kun er 13.
Så jeg tør ikke sige det til min mor da jeg ved hun går helt amok.
Hvad skal jeg gøre?
Skal jeg tage en test eller?
Hilsen den nervøse pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13  Tak for dit  meget ærlige brev. Du skrive to præcise spørgsmål til sidst og det viser mig, at du er klar til at gøre noget ved det, som lige nu ikke er som de skal være. Kan du genkende den følelse, af at ville handle på, at tingene ikke er som de skal være? Det er en sej evne, at ville handle, ikke bare lukke øjnene og håbe på det bedste. Det er sejt!  Jeg kan ikke vurdere om du er gravid eller ej, trods du er gået en dag over tid med menstruationen. Din menstruation kan også være uregelmæssig af andre årsager.
Det er sådan, at når man får en mistanke, så begynder man at bekymre sig – og tænke ’hvad nu hvis…’ og det kan være rigtig ubehageligt. Derfor vi jeg anbefale dig, at du tager en test. De kan købes i supermarkeder og koster fra cirka 20,- kr. for en enkel test til 70 ,- kr. for to stk. på Apoteket.
Jeg synes, du skal tage den sammen med en, som kan være der til at støtte dig, når du får svaret. Jeg gætter på, at det vil være svært at stå med det alene, hvis testen viser, at du er gravid.
Der er en nervøsitet der fylder meget i dig og det kan jeg godt forstå, at den gør. Bekymringen om at være uønsket gravid, vil få nervøsiteten til at fylde i de fleste. Du har allerede taget flere skridt i at handle på det, end du  måske selv tror, du har overvejet at tage en test, hvilket er en god ide.
Du har også overvejet at tale med nogen om det, det kan være din mor, eller en anden voksen? Eller måske en god veninde? Hvis der er nogen, der kender til, hvad du går igennem, kan de støtte dig og hjælpe dig, det kan de ikke hvis de ikke ved det. Og jeg synes ikke, at man skal være alene med så stor bekymring det kan være, når man frygter man er gravid.
Uanset om du er gravid eller ikke er gravid, så er det nok en god idé at snakke med din mor. Din mor bliver nok overrasket, forskrækket eller chokeret til at begynde med - måske kan du kende følelserne hos dig selv? En måde at få snakket med din mor, kan være at skrive det i et brev eller i en sms...det er ikke så vigtigt hvad du vælger.
Når du skriver til din mor, kan du fortælle til hende at du brug for hendes støtte og hjælp, og ikke at hun skælder ud og bliver vred på dig. Skriv hvordan du selv har det med det (ked af det, bange), at det ikke er sket med vilje og du håber, at hun som din mor kan hjælpe godt igennem dette - at du gerne vil snakke med hende, når hun er rolig og klar til hjælpe dig. Kunne det være en måde at få snakket med din mor og undgå, at hun reagerer vildt og voldsomt? Det kan også være, at I sammen kan få snakket om, hvordan du fremover skal passe på dig selv. Mange forældre har lige bruge for at tænke tingene godt igennem, og falde til ro inden de kan snakke om det med deres barn - mon din mor også har det?
Jeg er lidt nysgerrig på, om det kunne være en god ide, at tale med flirten om det? Kunne han komme ind i billedet som din støtte? Vil det være en hjælp for dig?
En anden mulighed kunne også være, at du ringer og snakker med din læge og lod lægen tage testen, så kan han/hun også hjælpe dig videre på en god måde, lige meget hvad testen viser.
Så vil jeg også sige til dig, at I skal huske at bruge prævention fremover - Husk kondomet, der er næsten fuld sikkerhed ved kondomer. De beskytter også mod nogle kønssygdomme.  Jeg håber du kan bruge mit svar, så du hurtigst muligt får svar på, om du er gravid og få støtte fra de voksne omkring dig, og måske også fra din flirt.
Jeg ønsker dig alt held og lykke
Kærlig hilsen BørneTelefonen