skal jeg føde?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 Tak for dit brev, jeg har svaret så hurtigt, jeg har haft mulighed for det. Stakkels dig at du er kommet i den situation, det må være svært at gå rundt med den viden alene.
Du spørger meget direkte, om jeg synes, du skal føde barnet. Jeg kan ikke vurdere for dig, om en abort vil være den rigtige løsning for dig, men jeg vil faktisk fraråde dig at få et barn, som du selv skal være mor for.
Det gør jeg, dels af hensyn til dig - fordi jeg tror, du har brug for en ungdom, hvor du kan tillade dig at være ung; dels af hensyn til barnet, fordi langt de fleste børn af meget unge forældre kommer til at mangle en moden forældre, der kan støtte dem og give dem den omsorg, tryghed og opdragelse, de har brug for.
(Det kan lyde barsk, men faktum er at det kræver enormt meget at være forældre til et lille barn og erfaringerne viser, at det er for stor en opgave for så ung en pige som dig og at barnet sandsynligvis vil komme til at lide under det.)
Du er selv inde på, om du skal fortælle det til din kæreste og dine forældre. Og det tænker jeg, du skal prøve at få gjort, selvom det er svært. Det er sådan, at dine forældre under alle omstændigheder vil komme til at få det at vide. Enten fordi du skal have en abort (pga. din alder kan du ikke få det uden dine forældres viden) eller fordi du jo med tiden vil blive tykkere og til slut ende med at føde barnet, hvis du bare lader månederne gå.
Har du brug for en samtale med en rådgiver, som er vant til at snakke med piger i din situation, så vil jeg foreslå dig hurtigst muligt at henvende dig til Mødrehjælpen på 70 11 12 12. Du kan være anonym og de har mange års erfaringer med at vejlede og støtte piger i din situation.
Jeg håber, dine forældre og din kæreste vil støtte dig i den her svære situation. Mange kærlige hilsner fra BørneBrevkassen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)