Brev
Shiiit jeg er gravid
Heyy! Jeg er 16 og Gravid!
Backstory
Jeg sidder i klasseværelset her kommer en ny praktikant ind! Vi flirter lidt og ender derefter med at ha’ sex inde på et toilet! Vi brugte dog kondom og jeg er på det der birth control så fatter det ikke helt! Hvad fuuuck gør jeg?
Kan man få abort efter en måned?
Hvordan siger jeg det til mine forældre og ham?
16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev! Jeg vil i mit svar, forsøge at hjælpe dig lidt videre.
Du skriver, at du er gravid, selvom du og praktikanten brugte kondom, og du er på prævention eller er det App’en Birth Control, du mener. Det lyder lidt usandsynligt, men det kan godt lade sig gøre, det kommer meget an på, hvilken type prævention, du bruger. Jeg forestiller mig, at du har taget en graviditetstest, som viste sig at være positiv.
Graviditetstest er desværre ikke altid helt pålidelige, og derfor vil jeg råde dig til, at gå til lægen og få det undersøgt. Lægen vil med 100% sikkerhed kunne fortælle dig, om du er gravid eller ej. Lægen vil også kunne fortælle dig om mulighederne for abort. Man kan godt få en abort efter en måned.
Lægen har pligt til at informere dine forældre, hvis der skal behandling til. Men i nogle tilfælde, hvor den unge får problemder med forældrene, kan lægen undlade at fortælle det. Men det er vigtigt, at du får talt med lægen og få afklaret om du er gravid.
Lægen kan også hjælpe dig med at få talt med dine forældre, det kan være rart at lægen ringer hjem og taler med dine forældre. Det er også din ret at få en støttesamtale hos lægen, hvis du har brug for at få vendt nogle tanker omkring hele situationen. Hvis du ikke ønsker at tale med din egen læge om det, kan du frit vælge en anden praktiserende læge. Du kan læse mere om abort her.
Du har retten til at bestemme over din egen krop, men fordi du er under 18, kræver det normalt, at du får dine forældres eller din værges samtykke, hvis du vil have foretaget en abort. Samtykke er et stykke papir, der skal underskrives oppe hos lægen. Hvis ens forældre eller værge nægter at underskrive samtykke, kan man alligevel godt få en abort.
Det kræver dog, at man søger om tilladelse til det. Det kan lægen også hjælpe dig med ved at henvise dig til sygehuset, hvor du vil blive scannet for at se, hvor langt du er i henne i din graviditet. Det er meget vigtigt i forhold til, om du får lov til at få foretaget en abort, hvis altså dine forældre er imod det.
Du skriver også, at du er i tvivl om, hvordan du skal få det sagt til dine forældre. Det kan jeg godt forstå, det kan være en svær ting at tale med sine forældre om. Jeg synes, at Sexlinien har en rigtig god beskrivelse af, hvordan det kan gøres. Det kan du læse om her.
Med hensyn til, hvordan du siger det til praktikanten, synes jeg, at du skal tænke over, hvad du selv gerne vil først. Hvis du beslutter dig, for at få en abort, kan du fortælle ham, at det er din hensigt. Hvis han er uenig i din beslutning, skal du huske på, at du som kvinde har ret til at bestemme, hvorvidt du vil være gravid og få et barn eller ej, men fordi du er under 18, skal du have samtykke fra dine forældre, som jeg skrev før.
Du må efter bedste evne forklare ham, hvorfor du har besluttet dig for det, som du har, og så må I få talt om det. Hvis han er enig i, at det ville være bedst med en abort, og det også er det, som du helst vil, så er det jo rigtig fint.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar! Du må endelig kontakte os igen på 116 111, hvis du har flere spørgsmål eller bare har brug for at tale.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen