Sex

Hej brevkasse

Jeg har haft sex med min gode veninde og hun tror hun er blevet gravid for hendes mave er blevet en del større uløbet af de sidste 3 måneder.

Hvad skal jeg hører hvis hun er gravid og hvad skal jeg sige til mine forældre.

Please hjælp mig

Hilsen 14 årig dreng

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige drengTak for dit brev; - det er rigtig godt, at du har skrevet herind, når du står i den situation, som du gør. Jeg håber, jeg kan hjælpe dig – jeg vil i hvert fald gøre mit bedste.Du skriver, at din veninde tror, hun er blevet gravid, fordi hendes mave er blevet en del større. Jeg tænker, at det først og fremmest må være vigtigt at finde ud af, om hun er gravid eller ej. Derfor vil jeg foreslå dig at sige til hende, at hun må tage en graviditetstest, således at I kan blive helt sikre på det. I kan måske være sammen om at købe den og gennemføre den…..? En graviditetstest kan købes i næsten alle supermarkeder og ellers på apoteket, og der følger en meget nem vejledning med. Det tager kun få minutter, så vil I være afklaret – altså vide om hun er gravid eller ej. Hvis din veninde er blevet gravid, håber jeg, at I kan få en god snak om, hvad næste skridt så må være….? Og her tænker jeg jo, at det vil være vigtigt at få involveret jeres forældre, hvis det er en mulighed..? Hvis det ikke er det, håber jeg, at I har andre voksne, som I er trygge ved og som I kan betro jer til…? Dernæst vil det være vigtigt, at din veninde får en tid hos sin læge.Du spørger, hvad du skal sige til dine forældre, hvis hun er gravid…..? Det får mig til at tænke, at du selv kan mærke, at du er i en sådan situation, at du har brug for dine forældres hjælp og støtte – er det mon korrekt….? Det håber jeg selvfølgelig. Men derfor kan det jo stadig være svært at vide, hvordan du skal få det sagt? Måske kunne det være lidt nemmere for dig at skrive det til en af dine forældre end at sige det til dem ansigt til ansigt…? Det kunne være i et brev, en mail eller måske en sms….?Men hvis du hellere vil sige det til dem, tænker jeg, at det vil være vigtigt, at det er på et tidspunkt, hvor de har tid til at snakke med dig, måske når I sidder og spiser aftensmad…? Måske kunne du indlede snakken med at sige, at du har noget vigtigt, du har brug for at snakke med dem om. Og måske også sige, at det er vigtigt for dig, at de ikke afbryder dig, men at de giver dig tid til at snakke færdigt..?Nu ved jeg jo ikke om du kan bruge mine forslag … Og jeg kan jo ikke komme til at spørge dig om det… Men hvis du har brug for mere hjælp, er du meget velkommen til at ringe herind på BørneTelefonen på tlf 116 111 eller logge dig på chatten, hvor der hver dag sidder frivillige rådgivere, der gerne vil hjælpe dig.Kærlig hilsenBørneBrevkassen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)