Brev
sex
hej jeg er en pige på 14 år og jeg hade sex med min kæreste og jeg glemte min p pille og han brugte ikke kondom
og nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre min mor blir mega sur men hvordan skal jeg foreklar min mor det
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at du er bekymret for at fortælle din mor om, at du har haft ubeskyttet sex med din kæreste. Jeg tænker, at det der bekymrer dig jo nok er, om du er blevet gravid..??
Nu er der gået lidt tid, siden du skrev, og måske har du fået din menustration..? Du fortæller ikke, hvornår det var du havde sex, og om det var i den periode, hvor der er størst sandsynlighed for at blive gravid. Det er ca. midt imellem dine menstruationer ved ægløsning, at sandsynligheden er størst.
Hvis du ikke har fået menustration, og der er gået en uges tid over, kan du godt tage en graviditetstest, uden at din mor ved det. Du kan købe en i et supermarked eller på apoteket. Hvis det viser sig, at du er gravid, bliver du nok nødt til at fortælle det til din mor, så hun kan hjælpe dig. Det er måske ikke nemt at fortælle det, men når du først har gjort det, tror jeg at du vil være lettet, for det er ikke noget, du skal gå med alene. Hvis du skal have en abort, skal dine forældre orienteres af lægen, så det er bedst at fortælle det med det samme.
Men lad os nu håbe, at du er sluppet med bekymringerne, og at du får eller allerede har fået din menustration. Hvis du har brug for at tale med en rådgiver om det, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Der sidder søde rådgivere klar til at give trøst og råd alle hverdage kl. 11-23 og lørdag kl. 13-17.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.