Brev
Sex
Hey
jeg er dreng som har brug for hjælp.
For to ugen var jeg sammen med min kæreste og vi havde sex med jeg brugte komdom og jeg kom ikke men i dag skulle hun har haft sit røde og det har hun ikke fået
hvad hvad kan der være galt
Hilsen gæves dreng
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år.
Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, det er godt du skriver hertil og spørger om råd. Jeg vil gerne allerførst sige, at det er sejt at du som dreng tager det ansvar, at skrive hertil, godt gået. Det er ligeledes rigtigt stærkt, at I tænker på at beskytte jer. Måske er I allerede klar over det, men kondomerne er den form for prævention, der beskytter bedst imod kønssygdomme foruden graviditet.   Jeg kan godt forstå I er bekymrede over, at din kærestes menstruation ikke er kommet som planmæssigt. Når det er sagt tænker jeg på, om den altid kommer helt regelmæssigt? Jeg antager at din kærestes alder er omtrent den samme som din, og dermed kan menstruationen godt i perioder være uregelmæssige. At I har haft sex sammen, har ikke nogen direkte betydning for, at menstruationen er forsinket, når I har beskyttet jer.   Når I læser mit svar, er menstruationen måske allerede kommet. Hvis den stadig ikke er kommet, vil jeg ud fra de ting du skriver ikke tro, der er gået noget galt såsom uønsket graviditet. Omvendt kan jeg desværre ikke give nogle garantier selvom du beskriver, at I har gjort hvad I skulle for at beskytte jer. Du fortæller også, at du ikke fik udløsning, så meget peger på, at menstruationen bare er lidt uregelmæssig. Med mindre, at I har haft ubeskyttet sex tidligere i måneden?Hvis I går og spekulerer, så håber jeg, at det er en mulighed for jer er, at I køber en graviditetstest…? De er ikke så dyre og kan købes i almindelig dagligvarer butikker og tankstationer.   Det er selvfølgelig meget afgørende hvad en sådan graviditetstest eventuelt viser, og måske kan mit svar gøre dig unødigt bekymret, det håber jeg ikke. Jeg tænker dog, at I har gjort det I kunne for at beskytte jer. Hvis I tænker, at det vil være betryggende, så ring til lægen, og få en test der eller måske på en præventionsklinik, hvis der er en i nærheden af jer? Der er en i de fleste regioner, og på klinikken kan man få rådgivning om prævention, graviditet, også testes for graviditet og kønssygdomme .
Jeg vil opfordre jer til at kontakte BørneTelefonen på 116111 eller måske skrive til BørneBrevkassen igen, hvis I har brug for det. Mange kærlige tanker BørneTelefonen