Brev
Sex
Mig og en “flirt” over på min skole havde sex på et af skolens toiletter uden beskyttelse.
Han sagde at han ikke var sikker på at han kom i mig,
jeg er virkelig bange for at jeg er gravid.
Det er ca. 2 uger siden.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år Tak for dit brev. Din situation må fylde en masse i dine tanker. Jeg forstår godt, at du er bange. Det er bestemt ikke en ønskesituation at stå i, når man kun er 14 år. Men nu skal du høre: Du kan meget nemt få afklaret, om du er gravid eller ikke. Hvis du ikke har lyst til at tale med dine forældre om det, så kan du selv købe en graviditetstest i Matas, på Apoteket, i Netto eller i et andet supermarked. I Netto ligger de som regel på de hylder, der står helt oppe ved kassen. Her kan du finde dem uden at skulle spørge nogen om hjælp. Inde i æsken er der en indlægsseddel, der fortæller dig, hvordan du skal gøre. Det er ikke svært. Du kan eventuelt få en veninde til at gå med dig, så du ikke står alene med det. Hvis du ikke er gravid, behøver du ikke at være bange mere. Så skal du bare huske, at det er rigtig vigtigt at beskytte sig, når man har sex. Hvis det viser sig, at du rent faktisk er blevet gravid, så er der desværre ingen vej udenom. Så er du nødt til at tale med dine forældre om det, så de kan hjælpe dig med, hvad der skal ske. Måske har du nogen, der kan hjælpe dig med det? En storesøster, en veninde, en moster eller en anden, du er tryg ved, hvis du synes, at det er svært at få det sagt af dig selv? Fremadrettet kan jeg anbefale, at du kommer til lægen og får en recept på nogle p-piller, så du ikke kommer til at stå i denne situation igen. Det kan dine forældre hjælpe dig med. Det kan godt være, at de synes, at du er for ung til at have sex, men når nu det allerede er sket, så tror jeg godt, at de kan forstå, at det er en god idé med p-piller. Du kan også købe en pakke kondomer. De kan fås de samme steder som graviditetstesten. Et kondom beskytter dig også mod kønssygdomme, som kan overføres via sex. Det gør p-piller ikke. Selvom det er drengen, der skal have kondomet på, så kan det godt være, at han ikke har husket ét, når I skal have sex. Derfor er det smart, at du selv har ét på dig, når du går til fest. Så er du helt sikret. Jeg kan også anbefale dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111, skrive en sms eller skrive til BørneChatten, hvor du kan få en snak med en rådgiver om, hvordan du skal gribe samtalen med dine forældre an. Det er gratis, og du er anonym alle tre steder. Til sidst får jeg lyst til, at du skal vide, at mange piger på din alder og også yngre piger har stået i den situation, du står i nu. Og selvom det er en forfærdelig situation, når man står i den, så kan du måske hjælpe dig selv ved at tænke, at det kunne være meget værre. En graviditet er ikke en sygdom, der ikke kan kureres. Det er en midlertidig tilstand, som man kan komme ud af igen. Og som regel kan man fortsætte sit liv, som det altid har været. Det kan godt være, at det kan give dig nogle psykiske mén for en tid, hvis du kommer til at gennemgå en abort, men det kan du få hjælp til at komme igennem. Du kan få nogle samtaler med din læge, eller du kan få en henvisning til en psykolog. Det kan dine forældre hjælpe dig med at få igangsat. Du kan også sagtens gå til lægen uden dine forældre, men din læge har pligt til at orientere dem om konsultationen, idet du er under 18 år. Jeg vil ønske dig et stort held og lykke med det hele. Mange kærlige hilsener fra BørneTelefonen