Brev
Sex
Jeg havde sex med min kæreste for leden dag.
Havde glemt at tage min P-pille 2 dage i træk og han brugte ikke kondom.
Dagen efter vågnede jeg op og havde fået menstruation.
Kan jeg være blevet gravid?
Jeg var kun ca 4 dage henne i en ny P-pille pakke
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev.
Der er en meget lille sandsynlighed for, at du kan være blevet gravid, når du fik menstruation dagen efter, du havde sex med din kæreste. Jeg tænker, at du stadig tager p-pillerne som du plejer, og derfor stadig beskytter dig mod graviditet.
Risikoen er der dog altid, når man har glemt at tage sin p-pille og ikke beskytter sig på anden måde. Hvis du gerne vil være mere sikker, er det muligt at købe en graviditetstest. Den kan med rimelig stor sikkerhed vise, om du er gravid, men du kan først tage testen tre uger efter du har haft ubeskyttet sex. Du kan købe en graviditetstest på Apoteket, i Matas og i de fleste supermarkeder.
Du ved sikkert, at du også kan vente og se, om din menstruation kommer næste gang. Hvis din menstruation er regelmæssig og du ved, hvornår den skal komme næste gang kan det også fortælle dig, om du kan være blevet gravid. Problemet med at gøre det på den måde er jo, at du så kan komme til at vente noget længere med at finde ud af det. Hvis man går og er bekymret er det måske ikke så rart.
På http://www.sexlinien.dk/Default.aspx?ID=28645&q=graviditet&x=0&y=0 kan du læse mere om uønsket graviditet. Du kan også ringe anonymt til Sexlinien på 70202266. Der er åbent mandag til fredag kl. 15-17.
Du er naturligvis også meget velkommen til at logge på vores chat, ringe eller sms'e med os på BørneTelefonen 116111. Det kan være, at du har brug for at tale mere med os?
Mange hilsner fra BørneTelefonen