Pige gravid

Hejsa.

Var sammen med en pige for ca 1 måned siden. I tirsdags modtager jeg en besked fra hende hun skriver hun havde været ved lægen og at hun var blevet gravid og hun ville beholde barnet.

I starten var jeg overbevidst om at hun skrev det for sjovt så jeg blev ved med at spørge om det var for sjovt, men hun står fast har lige spurgt hende om at tage en graviditetstest og sende billede så jeg kan være sikker.

Hvis det nu er rigtigt at hun er gravid er problemet bare at jeg ikke har lyst til at være far i hvertfald ikke allerede er jo kun 17. Og har på ingen måde tid til det heller. Det tager 2 1/2 time at komme hjem til hende med tog og jeg arbejder fuldtid.

Kan heller ikke helt forstå hun vil beholde barnet da hun kun er 16 og skal til at på efterskole.

Kan jeg evt. Få hende overtalt til en abort?
Og hvad er mine forpligtelser hvis hun får det? Både hvis jeg vil være en del af det og hvis jeg ikke vil.

syntes da heller ikke hun skal ødelægge resten af hendes ungdomsliv.

Vi er ikke kærester eller noget, endnu i hvertfald. Hvis hun nu vælger at få det vil jeg da hjælpe hende så meget jeg nu kan men det er da begrænset hvad jeg kan gøre 100 km væk.

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år.

Hvor er det godt, du skriver, for jeg kan godt forstå, at du har brug for hjælp og støtte lige nu.

Det lyder som om, du meget hurtigt skal have fat i din veninde og have en alvorlig snak med hende. Så du må nok på toget og bruge de 2½ time på at komme hen til hende, så I kan snakke sammen 'face to face'.

Hvis hun har været ved lægen, må du regne med at det er rigtigt, at hun er gravid. Snak med hende om de ting, som du også skriver her i brevet. Fortæl hende igen, hvordan du har det med evt. at skulle være far. Er hun parat til evt.at skulle være alene med et barn? Snak igen om, hvad det vil betyde for jeres ungdomsliv osv.

Det vil være en rigtig god ide også at få jeres forældre med på banen i sådan en snak. Ikke i første omgang måske, men meget hurtigt efter jeres første alvorlige snak. Hvis I skal være forældre i så ung en alder, vil jeres egne forældre helt sikkert blive involveret i det også, så de kan ligeså godt komme med på banen med det samme.

Og HVIS det så viser sig, at hun vælger at beholde barnet, så er der nogen ting, du (måske sammen med dine forældre) skal tage stilling til. Hvor meget vil du involvere dig? Vil du have forældremyndighed sammen med din veninde? Hvor meget vil du se barnet? Det er mange svære spørgsmål, som det vil være godt for dig, at diskutere med andre voksne.

Uanset om du vælger at ville have noget med barnet at gøre eller ej, vil du være økonomisk forpligtet overfor barnet, indtil det er 18 år. Da du er under 18 år og sikkert ikke har nogen indtjening, vil du som forsørger kunne få kontanthjælp eller SU fra kommunen. Tal mere med din sagsbehandler på kommunen om det. Du ringer blot til kommunens hovednummer - så kan de finde frem til, hvem din sagsbehandler er.

Jeg synes, det er meget vigtigt for dig og din veninde, at I får talt ordentligt sammen. Hvis I skal være forældre sammen, kommer I nemlig til at skulle samarbejde om det i mange år, uanset om I bliver kærester eller ej. Derfor er virkelig vigtigt for jeres barn, at I er ordentlige overfor hinanden -  også selvom I er uenige. Det er en god start, at du skriver, at du under alle omstændigheder vil hjælpe din veninde så meget, du kan. Det er en meget fin indstilling, og den vil helst sikkert komme barnet og jer forældre tilgode.,

Ring evt. til BørneTelefonen og få en mere grundig snak om alle disse svære ting på 116111. Her vil en anonym rådgiver kunne snakke det grundigt igennem med dig, inden du tager toget hen til din veninde.

Jeg ønsker dig alt det bedste

Mange hilsner fra BørneTelefonen.

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)