Brev
p-piller og mor
Kære børnetelefonen
Jeg er en pige på 15 år, snart 16 år, som har en kæreste. vi har været sammen i snart 4 måneder. Noget som jeg er begyndt at tænke meget på, og som vi også snakker meget om sammen, er p-piller. Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at starte på p-piller, og min kæreste syntes også det er en god ide. Det er ikke noget jeg føler mig presset til, det var faktisk mig selv der fandt på det, hvis I skulle være i tvivl.
Sagen er bare den, at jeg ved virkelig ikke, hvordan jeg skal sige det til min mor. Jeg syntes virkelig det er grænseoverskridende, da det ikke er noget vi taler om normalt.
Jeg har prøvet, at snakke lidt med 2 af mine veninder, som også tager p-piller, for at få hjælp til at sige det. Jeg er bare stadig meget i tvivl.
Jeg tror også lidt jeg er bange for min mors reaktion. Jeg tror ikke hun siger nej, men på en måde er jeg stadig bange for at blive afvist, hvis hun nu spørger hvorfor osv. Jeg har også snakket med min kæreste om, hvordan jeg skulle sige det, og han kan godt forstå mig, men han syntes jeg skal sige det stille og roligt som det er.
Jeg føler lidt selv, at jeg gør en større ting ud af det end hvad det er, men jeg er bare ikke så god til at snakke om sådan noget. Jeg er egentlig meget tæt med min mor bare ikke med alt, for der er nogle ting jeg bare har svært ved at tale om.
Jeg håber i kan hjælpe mig.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Først og fremmest vil jeg gerne fortælle dig, at vi hører fra mange andre på BørneTelefonen, at det kan være helt vildt svært at tale med sine forældre om fx kærester, sex og p-piller. Du er altså slet ikke alene om de følelser og tanker, du beskriver i dit brev. Det er helt naturligt, også selvom man har et godt forhold til sine forældre.
Selvom det kan være rigtig svært, kan det bare alligevel være godt at dele med sine forældre. Både fordi de har gået de samme ting igennem. Men også fordi det kan være rart at have delt det med nogen, hvis nu der sker noget.
Fx hvis man glemmer at tage en p-pille. Så er det lettere at snakke om, hvis man allerede har fortalt, at man i det hele taget tager p-piller. Jeg håber, du kan følge mig?
Du har allerede gjort rigtig meget. Du har gjort dig mange overvejelser, men også snakket med din kæreste og to af dine veninder. Men jeg forstår, at du stadig er i tvivl og synes, det er overvældende.
Jeg tror dog, de har ret i, at en stille og rolig snak, vil være bedst. Men det kan være svært nok! Du kan måske gøre dig nogle overvejelser om hvor, hvornår og hvad du vil sige? Måske I nogle rolige omgivelser, hvor I ikke bliver forstyrret og på et tidspunkt, hvor I har god tid?
En måde at starte snakken med din mor, kan også være ved at spørge din mor om, om hun mon fik p-piller (eller en anden præventionsform) som ung? Og hvorfor/hvorfor ikke?
Det kan måske være hjælpsomt for dig at vise brevet her og mit svar til din mor? I brevet har du så fint beskrevet dine overvejelser og dine ønsker. Det kan være et rigtig godt udgangspunkt at tale ud fra.
Det kan også gøre det lidt nemmere, hvis du fx skriver en besked til din mor, hvor du fortæller, at du har tænkt det med p-piller. At du har brug for at hun lige kommer og snakker med dig, så det er hende der lige tager starter samtalen op. Nogle gange går forældre også og venter lidt på, at deres barn/unge kommer til dem. Det kan være fordi, forældre kan være i tvivl om, det nu bliver for meget, hvis de starter snakken, også selvom de godt ved, at det er nødvendigt at tale om. Derfor kunne din besked nok også hjælpe din mor lidt på vej…
Hvis du stadig synes, det er meget svært, kan du tage til din egen læge for at bede om p-piller. Når du er over 15 år, kan du få p-piller, uden at dine forældre behøver at vide det.
Omvendt kan du også bruge lægen til at få snakket med din mor om det, hvis det også giver mening for dig. Som sagt kan der være nogle fordele ved at snakke med din mor om det forinden, hvis du også selv har lyst til det.
Du kan også læse mere om det at få p-piller her: Hvornår kan man begynde på P-piller
Jeg håber, at mit brev har givet dig idéer til, hvordan du kan få snakket med din mor omkring p-piller og i det hele taget kan få p-piller, sådan som du ønsker.
Kærlig hilsen BørneTelefonen