p-piller og mor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Først og fremmest vil jeg gerne fortælle dig, at vi hører fra mange andre på BørneTelefonen, at det kan være helt vildt svært at tale med sine forældre om fx kærester, sex og p-piller. Du er altså slet ikke alene om de følelser og tanker, du beskriver i dit brev. Det er helt naturligt, også selvom man har et godt forhold til sine forældre.

Selvom det kan være rigtig svært, kan det bare alligevel være godt at dele med sine forældre. Både fordi de har gået de samme ting igennem. Men også fordi det kan være rart at have delt det med nogen, hvis nu der sker noget.

Fx hvis man glemmer at tage en p-pille. Så er det lettere at snakke om, hvis man allerede har fortalt, at man i det hele taget tager p-piller. Jeg håber, du kan følge mig?

Du har allerede gjort rigtig meget. Du har gjort dig mange overvejelser, men også snakket med din kæreste og to af dine veninder. Men jeg forstår, at du stadig er i tvivl og synes, det er overvældende.

Jeg tror dog, de har ret i, at en stille og rolig snak, vil være bedst. Men det kan være svært nok! Du kan måske gøre dig nogle overvejelser om hvor, hvornår og hvad du vil sige? Måske I nogle rolige omgivelser, hvor I ikke bliver forstyrret og på et tidspunkt, hvor I har god tid?

En måde at starte snakken med din mor, kan også være ved at spørge din mor om, om hun mon fik p-piller (eller en anden præventionsform) som ung? Og hvorfor/hvorfor ikke?

Det kan måske være hjælpsomt for dig at vise brevet her og mit svar til din mor? I brevet har du så fint beskrevet dine overvejelser og dine ønsker. Det kan være et rigtig godt udgangspunkt at tale ud fra.

Det kan også gøre det lidt nemmere, hvis du fx skriver en besked til din mor, hvor du fortæller, at du har tænkt det med p-piller. At du har brug for at hun lige kommer og snakker med dig, så det er hende der lige tager starter samtalen op. Nogle gange går forældre også og venter lidt på, at deres barn/unge kommer til dem. Det kan være fordi, forældre kan være i tvivl om, det nu bliver for meget, hvis de starter snakken, også selvom de godt ved, at det er nødvendigt at tale om. Derfor kunne din besked nok også hjælpe din mor lidt på vej…

Hvis du stadig synes, det er meget svært, kan du tage til din egen læge for at bede om p-piller. Når du er over 15 år, kan du få p-piller, uden at dine forældre behøver at vide det.

Omvendt kan du også bruge lægen til at få snakket med din mor om det, hvis det også giver mening for dig. Som sagt kan der være nogle fordele ved at snakke med din mor om det forinden, hvis du også selv har lyst til det.

Du kan også læse mere om det at få p-piller her: Hvornår kan man begynde på P-piller

Jeg håber, at mit brev har givet dig idéer til, hvordan du kan få snakket med din mor omkring p-piller og i det hele taget kan få p-piller, sådan som du ønsker.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)