Nervøs om jeg ka blive gravid af det.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15  Jeg vil begynde mit svar med at fortælle dig, at det ikke lyder til, at I har lavet noget man kan blive gravid af?! Hvis din kæreste har haft sæd på sin hånd, da han havde den oppe i dig, kan der være en meget meget lille risiko for, at du er blevet gravid, men den er meget lille.

Hvis du er i tvivl om han havde det, kan du måske spørge ham? Hvis du ikke har mod på at spørge, så kan du dæmpe og fjerne nervøsiteten ved at tage en graviditetstest... Jeg skriver ikke dette for at skræmme dig, men for at du kan få et konkret svar. Som jeg skrev før er det meget usandsynligt, at du er blevet gravid. Så testen er for, at du kan være sikker.

Hvis du beslutter dig for at tage en test kan de købes på apoteket eller i de fleste supermarkeder og der følger en guide med som fortæller dig, hvordan du gør. De koster mellem 20 - 80 kroner, alt efter om du køber en pakke med en eller to test, og hvor du køber testen. De er billigst i supermarkedet.

Jeg er meget glad for, at du har skrevet ind til BørneTelefonen, om nervøsiteten for at være gravid, jeg håber mit brev allerede har beroliget dig? Jeg læser dit brev som, at du skriver mest for at få svar, om du kan være blevet gravid.  Jeg vil gerne skrive noget mere til dig om: 1. blærebetændelse og 2. prævention og beskyttelse – det håber jeg er okay?  1. Du skriver, at du fik blærebetændelse efter han havde haft sin hånd oppe i dig. Det sker nogle gange, at man efter at have rørt ved hinanden eller efter sex kan få blærebetændelse. Det kan ske, hvis der har været nogle bakterier på hans hånd, så bliver dit urinrør irriteret og det kan medføre, at det svier når man skal tisse, og det er vigtigt at du ringer til lægen og beskriver, hvordan du mærker det. En blærebetændelse skal behandles, så den ikke udvikler sig.
En måde at undgå blærebetændelse er, at man går i bad før eller efter I har rørt ved hinanden og vasker sig. Det er også altid en god idé at tisse efter man har rørt hinanden eller har haft sex. Når man tisser skyller ens urin/tis urinrøret, så snavs og bakterier ikke samler sig til blærebetændelse. Mon det er nogle forslag du kan bruge fremover?  2. Du skriver, at du har prøvet, at have samleje før og, at der ikke sket noget ved det. Jeg bliver nysgerrig på om, I brugte nogle form for prævention? Fx kondom? I dit brev lyder det ikke som om dig og din kæreste har haft sex endnu, men I rør og laver moves på hinanden. Jeg tænker derfor på, om du og din  kæreste har talt om I har lyst til at have sex med hinanden og om, hvordan I vil beskytte jer hvis i skal have sex?  Grunden til, at jeg spøger om det, er fordi det lyder som om du bruger meget tid på at spekulere over, om du kan være blevet gravid. Hvis din kæreste og dig kan tale om de ting sammen og finde ud af, hvordan I vil beskytte jer, så tænker jeg, at du slipper for at være nervøs og bekymre dig. Har du mon mod på at tale med ham om det? Måske er han også nervøs for, om du kan være blevet gravid? Hvis han er så vil han måske synes, det er rart at du åbner op for at tale om det.

Det kan også være en god idé, at I sammen gå ind på www.sexlinien.dk 's rådgivning. Her kan I sammen læse om prævention og om den første gang man har sex, og mange andre emner. På den måde kan I sammen læse om det og få en snak om prævention og sex, uden at det måske bliver helt så pinligt - nogen bliver nemlig generte, når man snakker om det...  Jeg håber mit svar har hjulpet dig Mange hilsner fra børnetelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)