Brev
Min veninde er blevet voldtaget
Jeg har en veninder der er blevet voldtaget,
fik det først af vide igår da hun skriver om jeg har en graviditettæster
sporg selvfølgelig hvorfor
hun skriver er blevet voldtaget.
Jeg gør straks i panik og løber op i netto og prøver at finde en. Men de var udsolgt.
Hun er 13 og jeg er 14. Hun har kun fortalt det til mig og en anden ven.
Ingen andet ved det heller ikke hendes forældre.
Det bekymre mig ekstremt meget. Men ved ik hvad jeg skal gøre!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år!
Hvor er det dejligt, at din veninde betror dig, hvad der er sket for hende. Du er allerede i gang med at gøre gode ting for hende. For du lytter. Og du spørger ind. Du er en rigtig god veninde.
Jeg kan godt forstå, hvis du i situationen gik i panik. Og at du nu er bekymret. Der er jo ingen piger i denne verden, der skal opleve at blive voldtaget!
Det er meget vigtigt, at din veninde nu får hjælp af nogle voksne. Derfor bliver hun eller du nødt til at fortælle en voksen, hvad der er sket. Du kan starte med at tale med din veninde om, hvem hun helst vil fortælle det til. Måske hendes forældre? Eller jeres lærer? Eller dine forældre?
Det er muligt, at din veninde ikke har lyst til at fortælle ret meget. Jeg ved nemlig, at det kan være meget skamfuldt at være blevet voldtaget. Man kan komme til at tænke, at man sikkert selv er ude om det. Intet er mere forkert! Man er ALDRIG selv skyld i et seksuelt overgreb!
Måske kan din veninde slet ikke overskue at fortælle det til en voksen. Men så vil jeg råde dig til at gøre det. Også selvom din veninde ikke vil have det. Det her er nemlig alt for svært for dig at gå med alene. Og alt for alvorligt for din veninde ikke at få hjælp.
Jeg vil råde dig til at tale med dine forældre – også selvom du også taler med andre voksne om det. Så de kan støtte og hjælpe dig. Og din veninde også. Dine forældre har måske allerede mærket, at du er bekymret? De vil derfor sikkert blive rigtig glade for, at du taler med dem.
Du eller din veninde kan altid ringe til Børnetelefonen. Der sidder voksne, som er parate til at lytte og hjælpe. I kan også læse om seksuelle overgreb og hvad man skal gøre på vores temaside: https://bornetelefonen.dk/tema/seksuelle-kr%C3%A6nkelser
Jeg ønsker dig og din veninde held og lykke med hensyn til at få skaffet den nødvendige hjælp.
Kærlig hilsen BørneTelefonen