Min veninde er blevet voldtaget

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år!

Hvor er det dejligt, at din veninde betror dig, hvad der er sket for hende. Du er allerede i gang med at gøre gode ting for hende. For du lytter. Og du spørger ind. Du er en rigtig god veninde.

Jeg kan godt forstå, hvis du i situationen gik i panik. Og at du nu er bekymret. Der er jo ingen piger i denne verden, der skal opleve at blive voldtaget!

Det er meget vigtigt, at din veninde nu får hjælp af nogle voksne. Derfor bliver hun eller du nødt til at fortælle en voksen, hvad der er sket. Du kan starte med at tale med din veninde om, hvem hun helst vil fortælle det til. Måske hendes forældre? Eller jeres lærer? Eller dine forældre?

Det er muligt, at din veninde ikke har lyst til at fortælle ret meget. Jeg ved nemlig, at det kan være meget skamfuldt at være blevet voldtaget. Man kan komme til at tænke, at man sikkert selv er ude om det. Intet er mere forkert! Man er ALDRIG selv skyld i et seksuelt overgreb!

Måske kan din veninde slet ikke overskue at fortælle det til en voksen. Men så vil jeg råde dig til at gøre det. Også selvom din veninde ikke vil have det. Det her er nemlig alt for svært for dig at gå med alene. Og alt for alvorligt for din veninde ikke at få hjælp.

Jeg vil råde dig til at tale med dine forældre – også selvom du også taler med andre voksne om det. Så de kan støtte og hjælpe dig. Og din veninde også. Dine forældre har måske allerede mærket, at du er bekymret? De vil derfor sikkert blive rigtig glade for, at du taler med dem.

Du eller din veninde kan altid ringe til Børnetelefonen. Der sidder voksne, som er parate til at lytte og hjælpe. I kan også læse om seksuelle overgreb og hvad man skal gøre på vores temaside: https://bornetelefonen.dk/tema/seksuelle-kr%C3%A6nkelser

Jeg ønsker dig og din veninde held og lykke med hensyn til at få skaffet den nødvendige hjælp.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.