Brev
Min kæreste er gravid..
Hey jeg er en dreng på 17 år.
Mig og min kæreste har haft samleje siden vi var 13-14 år, så her sidst besluttede vi at det skulle være uden kondom (Hun var på P.piller.) en uge efter begyndte hun at få kvalme/ondt i maven/feber og spiste æbler konstant, hun tog så test og den vidste posetiv. Vi var stadig ikke sikre fordi hun var jo på P.piller, så vi tog til lægen og det viste sig at hun var gravid.
Men hun vil ikke have en abort, fordi hun føler sig klar, jeg er ikke klar til at være far. Vil bare ikke ødelægge vores forhold, med at sige hun SKAL have en abort nu når hun ikke gider…
Hvad skal jeg gøre
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år.
Det er fint, at du skriver og beder om råd, for det er en svær situation, du er kommet i. Jeg kan godt forstå, at du som 17 årig har svært ved at se dig selv som far. Og for din kæreste er det en stor og ansvarsfuld beslutning at tage.
Det er også fint, at du tænker på, hvordan I kan bevare jeres forhold. Det er svært, når I ikke er enige om, hvad der skal ske med din kærestes graviditet, men det bedste du kan gøre er at få snakket tingene igennem med hende - uden at lægge pres på hende.
I jeres situation er det en rigtig god ide at få snakket med nogle professionelle. Selv om din kæreste allerede har valgt at gennemføre graviditeten, kan det være nyttigt at få hjælp til at snakke tanker og overvejelser igennem. Det kan f.eks. være om økonomi, uddannelse, bosted, ansvaret for et barn og din og den øvrige families reaktion.
Du skal vide, at det udelukkende er din kæreste, der afgør, om hun vil gennemføre graviditeten. Det kan måske føles lidt uretfærdigt for dig, for valget har jo store konsekvenser for jer begge to, men sådan er det.
Jeg vil foreslå, at I henvender jer til Mødrehjælpen (som også hjælper fædre). Her kan I få samtaler med en socialrådgiver, der er vant til at tale med unge i jeres situation. Formålet med samtalerne er udelukkende at få snakket alle spørgsmål igennem, så din kæreste har et godt grundlag at beslutte sig på, og så du har mulighed for at få snakket om dine bekymringer. Der er altså ingen, der vil lægge pres på din kæreste i forhold til, hvad hun vil med sin graviditet.
Jeg synes, du skal vise din kæreste mit svar, og sammen kigge på Mødrehjælpens hjemmeside http://www.moedrehjaelpen.dk, hvor I kan læse om de forskellige tilbud om rådgivning.
Du skriver ikke, om I har fået snakket med dine og hendes forældre, men måske kan de også støtte jer? Og for dig personligt tænker jeg, at du har brug for at snakke med dine forældre om udsigten til, at du skal være far.
Der vil sikkert dukke mange spørgsmål op undervejs, så du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for mere rådgivning. Vi vil meget gerne hjælpe dig.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen