Menstruation og graviditet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16.

Mange tak for dit brev, hvor du stiller nogle spørgsmål, jeg vil forsøge at besvare, så godt jeg kan.

For det første spørger du, om du kan være gravid, selvom du har fået din menstruation.
Som udgangspunkt er du formegentlig ikke gravid, når du har fået en blødning. Men som du også har læst andre steder, kan det forekomme, at der kommer en blødning, selvom man er gravid. Jeg vil derfor råde dig til, at du køber en graviditets test og tjekker om du evt. er blevet gravid. Du kan købe graviditetstest i supermarkeder eller på apoteker.
Hvis du er blevet gravid (det tror jeg ikke), så skal du til læge for at undersøges og finde ud af, hvad der så skal ske. Fordi du er under 18 år gammel, skal du have en af dine forældre med.
Måske kunne det også være en ide at tale med lægen om prævention?

Du spørger også om uregelmæssige menstruationer og fortæller, at dine forældre lige er blevet skilt.
Når der sker ting i ens liv, der påvirker en psykisk, kan det også have indflydelse på menstruations cyklus.
Det betyder, at for dit vedkommende kan det være, at hvis du har været spændt på, hvad der sker mellem dine forældre eller andre ting, kan cyklus påvirkes og blive urelmæssig. Nogle gange kan det også være ved fysisk sygdom, at tidspunktet for ægløsningen skubbes. Som regel plejer det dog kun at være få dage den ene eller anden vej.

Håber det er svar på dine spørgsmål, hvis ikke kan du kontakte sexlinien, der har rådgivning på tel 7020 2266, se evt på deres hjemmeside hvornår (www.sexlinien.dk).

Kærlig hilsen
BørneBrevkassen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)