Menstruation og graviditet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej til pigen, der tænker utroligt meget. Tak for dit brev. Du fortæller, at du har haft sex med din kæreste, for første gang, og nu er du bange for, om du mon kan være blevet gravid, selv om I brugte kondom. Det lyder til at du har fået din menstruation, som sagtens kan være et par dage forsinket. Jeg tror altså ikke, du er gravid. Fornuftigt nok valgte I jo også at bruge kondom, som giver en god beskyttelse mod graviditet og kønssygdomme. Du skriver, I begge havde lyst til sex, men det virker alligevel på mig som om, du ikke har været helt klar, idet du sidder tilbage med bekymringen for, at kunne være blevet gravid. (?) Måske er det mig, der tolker forkert, men i hvert fald fornemmer jeg, at det ikke er så rart for dig, at du føler du er nødt til at holde det hemmeligt, fordi din mor slet ikke ved, at du er kærester med en, hun ikke bryder sig om. Måske har du lidt dårlig samvittighed, fordi du allerhelst vil betro dig til din mor, og have hendes råd og vejledning? Men samtidig frygter du, at hun sikkert bliver vred og skuffet. Jeg ved jo ikke, om det er sådan du tænker, men hvis det er, så tænker jeg, du måske kunne have brug for at snakke med nogen om alt det her... Du virker som en pige der tænker meget over tingene. Og derfor tror jeg det vil være godt for dig, hvis du betror dig til din mor eller til en anden voksen, som du kan stole på. Jeg tror, du har brug for en voksen, der kan svare på de spørgsmål og tanker du går med. Ellers kan du prøve at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der er voksne at snakke med. Venlig hilsen BørneBrevkassen.

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)