Brev
Måske gravid.?
hej
jeg er en pige på 14 havde sex med min kæreste for 3 dage siden og kondomet var åbenbart faldet af, uden vi vidste det, ved ikke om han nået at få udløsning inden.. og jeg går og tænker over det.. ved heller ikke hvordan jeg skulle forklare mine forældre det hvis det virkelig er sådan.. og kan jo ikke gå til lægen fordi mine forældre vil jo finde ud af det så..
Please hjælp hurtigt og skal have min menstruation om ca 3 dage…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14.
Mange tak for dit brev, hvor du søger et svar i forhold til, om du kan være gravid. Sikke uheldig I har været, da I havde sex - det er desværre det der kan ske, når man bruger kondom - at det ryger af.... øv..
Jeg tænker, at når du læser mit svar, så har du nok allerede fået din menstruation, og der er ro på igen... hvis ikke, så skal du ikke fortvivle.
Hvis du har fået din menstruation, vil jeg råde dig til at du hurtigst muligt får en snak med dine forældre om prævention - hvis det er for svært kan du gå til sundhedsplejersken på din skole - så du er bedre beskyttet til næste gang i skal have sex.
Hvis du derimod ikke har fået din menstruation som forventet, kan det skyldes at du nu går og venter på at den skal komme - og nok også er noget nervøs over, at den ikke er kommet? - Hvis det er tilfældet, kan du tage en graviditetstest for at se, om du evt. er gravid. Graviditetstesten kan købes i f.eks Netto eller på apoteket.
Jeg tænker dog, at sandsynligheden, for at du er gravid er meget lille, idet du skriver, at du skulle have haft din menstruation om 3 dage og det er 3 dage siden kondomet røg af. Det æg, der kunne blive befrugtet, var formegentlig allerede dødt, da I havde sex og kunne derfor ikke befrugtes - men det kan jeg ikke vide med sikkerhed....
Hvis det skulle vise sig at du er gravid, skal du en tur til lægen, så I kan finde ud af hvad der skal ske.
Hvis du har brug for at tale med en voksen er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tel. 116 111, eller skrive ind på UngeChatten.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.