måske gravid

hej

jeg er en pige på 15 år.

jeg har en eks kæreste som slog op med mig for ca. 1 måned siden.

han tog min mødom, og vi brugte ikke kondom og da jeg havde været til en fest samme aften så glemte jeg at tage min p pille.

nu har jeg så noget med en ny en og vi har også bollet uden kondom og første gang vi gjorde det sammen havde jeg heller ikke taget min p pille fordi jeg havde glemt dem hos en venide så nu er jeg bange for at jeg er gravid.

jeg har ømme bryster og de er begyndt at vokse lidt, jeg har tit kvalme, hovedpine og mavekramper. min mave er begyndt at runde ud i stedet for at jeg har en blød delle er min mave nu blevet sådan rund.

mit problem er så at hvis jeg er gravid ved jeg ikke hvem det er med af de to drenge.

kan man få tjekket ved lægen hvor langt man er henne?..

jeg har virkelig brug for jeres hjælp

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Godt du skriver til os. Jeg ved ikke, hvad der er sket hos dig, siden du skrev dit brev. Måske har du selv gjort noget mere for at finde ud af, om du er gravid? I hvert fald vil jeg her skrive, hvad der er af muligheder, når man som du er usikker på, om man er blevet gravid. Læs det, du kan bruge.

Når jeg læser dit brev får jeg det indtryk, at du er meget bekymret for, om du er blevet gravid. Det kan være meget stressende og giver meget uro, hvis man går rundt og er bange for at være blevet gravid. I dit tilfælde kan man sige, at der jo er en risiko for det, fordi I har haft ubeskyttet sex. Jeg skriver ikke til dig med en løftet pegefinger, men hvis du ikke har talt med en læge, så er det vigtigt, at du får det gjort nu. Lægen kan lave en graviditetstest og også fortælle dig, hvor langt du er henne. Sådan en test, kan du faktisk også selv lave. Den kan købes i forskellige supermarkeder og fungerer sådan, at man ved hjælp af urin hurtigt (3 minutter) kan få af vide, om man er gravid. Måske du allerede kender til sådan en test? Testen er ikke 100 % sikker, men faktisk tæt på. Testen kan først bruges, når man finder ud af, at ens menstruation er udeblevet. Husk det er bedst at bruge morgenurin fordi de hormoner, som kroppen producerer, hvis man er blevet gravid, er tydeligt i morgentis.

Jeg ved ikke, om du bruger din mor eller en anden til at tale om sex, p-piller og graviditet? Hvis du er blevet gravid, er det vigtigt, at du har en med dig til lægen, som du kan snakke med om situationen - også bagefter.

Det er også vigtigt for mig at sige til dig, at du, selvom du måske ikke er gravid, alligevel skal tage til din læge. Når I har haft sex uden kondom eller anden beskyttelse, er der altid en risiko for, at du er blevet smittet med en kønssygdom. Det er ikke sikkert, men det er vigtigt, at du bliver tjekket for det. Sådan et tjek foregår ved en gynækologisk undersøgelse. Jeg ved ikke, om du har prøvet sådan en undersøgelse før. Nogle piger forestiller sig, at det er meget ubehageligt og grænseoverskridende. Det kan det også være for nogen, men de fleste synes faktisk, at det er okay, når det er klaret. Under alle omstændigheder er det vigtigt, at du får tjekket, at du ikke er blevet smittet. I den forbindelse kan du også få en snak med din læge om, hvordan du beskytter dig bedst. Jeg ved som sagt ikke, om det er en mulighed for dig at snakke med din mor og måske tage hende med til lægen. Det kan også være, at hun kan hjælpe dig med at bestille en tid. Hvad tænker du om det?

Til sidst vil jeg nævne www.sexlinien.dk hjemmeside. Måske du allerede kender hjemmesiden? Det er et godt sted, hvis du har brug for at vide mere om fx prævention, kønssygdomme og alt det, der følger med, når man som du er nået til at have sex.

Jeg håber du kan bruge nogle af mine råd. Husk at rådgiverne på telefonen og chatten hver dag taler med andre unge om alle de gode og dårlige tanker, glæden og bekymringerne ved at opleve sex. Vi er gode til sådan nogle snakke, så brug os endelig.

De bedste hilsener

BørneBrevkassen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)