Måske gravid

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år!
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er blevet nervøs for, om din kæreste kan være gravid, når en af dine venners kæreste er blevet det. Men hvor er det dejlig at høre, at I beskytter jer. Det er rigtig fornuftigt.
Når man tager p-piller, og vel at mærke husker at tage en hver dag, er der stort set ikke nogen risiko for at man kan blive gravid. Hvis man derimod glemmer at tage en pille, skal man være opmærksom på, at der er risiko for graviditet, og at man derfor skal beskytte sig med kondom de næste 7 dage, samtidig med at man fortsætter med p-pillerne. Jeg tænker, at din vens kæreste måske har glemt at tage en p-pille, og det kan være grunden til, at hun er blevet gravid. Der er en seddel med i pakken med p-piller. Måske ville det være en god idé, hvis både du og din kæreste læste den igennem, så I ved hvordan p-piller beskytter, og hvad man gør, hvis man har glemt at tage en.
Jeg kan godt forstå, at I er bekymrede, når hun har ondt i maven, kvalme og hovedpine, og at hun heller ikke har så meget appetit. Det kan skyldes andre ting end graviditet. Måske har hun fået en virus eller bekymrer sig over noget andet. Hvis man får mistanke om, at man måske kan være gravid, fordi man har det dårligt, kan symptomerne nogen gange blive værre, fordi man er så opmærksom på det, og måske frygter, at det kan være det, der er galt. Når man så finder ud af, at man alligevel ikke er gravid, kan symptomerne forsvinde af sig selv igen. Nogen gange kan det også være fordi, at de hormoner som er i P-piller på virker pigen på de måder som du beskriver. Hvis det er det der sker, kan det være en idé at snakke med lægen eller sygeplejersken om andre slags p-piller. Det kan være, det er en idé, uanset hvad.
Under alle omstændigheder synes jeg, at din kæreste skal tage en graviditetstest. Jeg tror, det vil være rart for jer, at få en afklaring om, hun er gravid eller ej. Hvis hun er gravid, er det vigtigt, at hun få en tid hos lægen og I får sagt det til hendes forældre hurtigst muligt. Sommetider er det nemmere at skrive det i en sms til sine forældre, og fortælle hvad man er bekymret for eller har brug for støtte til. Hvis piger under 18 år bliver gravide, skal deres forældre skrive under på, at de må få foretaget en abort, hvis det er det, de ønsker - med mindre, at pigen er meget bange for, hvordan hendes forældre reagerer. Det skal hun sige til lægen, hvis hun frygter noget! Det er lægen, der vurderer om forældrene skal have viden om det, hvis hun altså hun er blevet gravid.
Hvis testen er negativ, og hun bliver ved med at have det dårligt, er det selvfølgelig vigtigt, at hun går til lægen for at finde ud af, hvad det kan være. Hvis hun får det dårligt udenfor sin egen læges åbningstid, så kan man ringe til lægevagten og få hjælp her.
Hvis det skulle vise sig, at din kæreste er gravid, og I har brug for hjælp til, hvordan I skal sige det til hendes forældre eller andre ting I tænker på, er I meget velkomne til at ringe eller sms’e til Børnetelefonen på 116 111. I kan også logge på Chatten via hjemmesiden www.bornetelefonen.dk , så kan vi få en snak med jer begge to på samme tid. Det er også ok at ringe ind og være med i snakken begge to. Vil det være en idé for jer?
Jeg håber på det bedste, og ønsker jer begge alt held og lykke.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)