Brev
Kan jeg være gravid?
Kære børnetelefon.
Jeg er 14 år gammel og har en fast kærste som jeg har sex med.
Jeg startede på p-piller for 7dage siden og i går havde vi ubeskyttet sex (morgen) og jeg havde ikke taget min pille før samleje . Men jeg skyndte mig ud og tage min pille efter vores ubeskyttet samleje ..
Mit spørgsmål er om jeg muligvis kan være blevet gravid?
Virker pillerne allerede nu
det er som sagt helt nyt med de piller har kun taget dem i 7-8 dage aldrig før..
Jeg har alerrede nogen små symptomer (træt , ondt , kvalme osv) men som lægen siger vil jeg få bivirkninger efter som jeg lige er startet såå?
Kan jeg være blevet gravid selv om jeg lige er startet på p-piller?
– knus
Anonym
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev, det er godt at du er opmærksom på om du skulle være blevet gravid. P-piller virker med det samme, hvis du begynder at tage dem din første menstruationsdag. Det vil sige, at hvis du havde din første menstruationsdag for 7 dage siden, hvor du tog p-piller for første gang, så virker de allerede nu.
Hvis du startede med at tage dem en dag, som ikke var din første menstruationsdag, er det ikke sikkert at de virkede, da du havde sex med din kæreste og der kan være risiko for, at du er blevet gravid. Det betyder også, at du skal sørge for at bruge kondom indtil du får menstruation næste gang, så du ikke risikerer at blive gravid.
Man skal tage p-piller på nogenlunde samme tidspunkt hver dag, for at de virker. Du skriver, at du tog din p-pille om morgenen efter du havde haft sex med din kæreste. Det vil sige, at hvis du plejer at tage din p-pille om morgenen (og du er startet med dem på din første menstruationsdag), så beskytter den dig også mod graviditet, selvom du har haft sex med din kæreste den morgen inden du nåede at tage pillen. Hvis der er gået mere end 12 timer fra du burde have taget p-pillen, kan du ikke regne med at den beskytter dig mod graviditet i perioden indtil næste gang du får menstruation og så er det vigtigt, at du bruger kondom når du har sex med din kæreste indtil da.
Det er en rigtig god idé at læse den indlægsseddel, som følger med p-pillerne, da du på den seddel kan læse mere om, hvordan du skal tage p-piller og også hvilke bivirkninger, der kan være. For som du skriver, så kan kvalme og træthed være nogle af de bivirkninger man kan få når, man starter med at tage p-piller.
Hvis du ikke er startet på dine p-piller på din første menstruationsdag, kan der være risiko for, at du er gravid, og så kan det være en god idé enten at tage en graviditetstest eller gå til lægen, så du kan blive undersøgt. Jeg håber, at mit svar har givet dig svar på dine spørgsmål, ellers er du også velkommen til at ringe til en rådgiver på BørneTelefonen på 116111. Hvis dig og din kæreste har lyst til at vide noget mere om sex og prævention, kan I også gå ind på www.sexlinien.dk.
Mange hilsner BørneTelefonen