Brev
kan ikke klare mer! ;(
hej bb.
jeg er 14 år og har fået et fantastisk barn her i sommers,
jeg er stadig sammen med faren og jeg har en god familie til at hjælpe mig med mit barn
men jeg lider af stress og har det ikke særdig godt
jeg har været mobbet før jeg stoppe i skole fordi folk syntes jeg var en ludder fordi jeg var gravid og ville godt have barnet,
og da jeg var gravid blev jeg voldtaget på vej hjem fra en veninde og der er igen der ved det;(( ,
og her for noget tid siden ca 9-12 uger siden var mig og min kærste (altså vi havde sex) og kondomet sprang lige inden kan kom og jeg hvade ægge udløsning
og jeg har taget entest og den siger jeg er gravid igen
ved ikke hvor dan jeg skal sige det
jeg har lovet min mor og far vi ikke skulle have/lave mer sex.. men vi kunne ikke lade vær…
ved ikke hvad jeg skal gøre og ved heller ikke hvor langt hende jeg er;((
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan sagtens forstå, at det kan være svært helt at vide, hvad du skal gøre. Lige nu, lyder det også til, at der er flere ting, der presser sig på. Derfor er det også godt, at du har skrevet brevet, det kan sommetider hjælpe lidt at få kigget på det man har skrevet og lave lidt overblik i livet.
Mon din kæreste ved, at testen viser, at du er gravid og har I fået talt om det? Ellers tænker jeg, at det kan være en god idé, at tale med ham så I sammen kan støtte hinanden i at få snakket med dine forældre (og måske også hans forældre?). Vil det være første skridt, du kan tage?
Du skriver, at du har en god familie til at hjælpe med jeres fantastiske barn. Derfor kan det alligevel være svært at finde ud, hvordan man kan få det sagt, når nu du har lovet, at du og din kæreste ikke skulle have sex. Det kan jo være svært at lade være, selvom man har lovet det.
Mit forslag er, at jo hurtigere at dine forældre ved, at testen har vist, at du er gravid, jo før kan de hjælpe og støtte dig. Mon du er enig med mig?
Der er flere måder, at de kan få at vide, at testen viser du er gravid. Det kan fx. være: - at du siger det til en af dine forældre, - det kan også være, at du skriver et brev eller en sms til en af dem eller begge to - måske kan du bruge det brev du skrevet til mig? I brevet her skriver du så fint om, hvad du er bekymret for og hvordan du har det.
Hvilken måde synes du vil være den bedst at bruge? Mon du kan fortælle det i dag eller i morgen?
Det kan være så svært at få sagt, men måske ved du også, at det vil lette dig og måske vil du føle dig mindre stresset, når dine forældre kan hjælpe dig... Det håber jeg.
I dit brev skriver du også, at du har været udsat for mobning og voldtægt, som ingen ved noget om. Jeg håber virkelig, at du har mod på at åbne op for dine forældre eller måske din læge, om det du har været udsat for. Det er svære ting at bære alene, og de kan være med til at du føler dig stresset, og måske også trist og bange. Det er vigtigt, at du får hjælp - det kan fx være at snakke med lægen og med en psykolog om det. Det håber jeg, du har mod på - det kan også være et brev du skriver og afleverer til din læge eller dine forældre, så de kan snakke med lægen om den hjælp du har brug for.
Du er også meget velkommen til at ringe eller sms'e ind til os på BørneTelefonen 116111, så kan vi snakke mere sammen - men vigtigt, at du får sagt, at testen viser du er gravid og den voldtægt du har været udsat for, til de voksne omkring dig.
Jeg håber mit svar, har hjulpet dig til at få sagt eller skrevet det til din kæreste, dine forældre, lægen eller måske en anden voksen, som kan hjælpe dig - hurtigst muligt.
Masser af kram og tanker til dig
BørneTelefonen