Kan det lade sig gøre?

Hej.
 For fire uger siden var jeg sammen med min flirt.
Jeg tror/ved ikke om man kan kalde det for sex, da han kun var oppe i mig EN gang (uden nogen som helst form for beskyttelse). Altså ind – ud – slut.
Jeg var slet ikke bekymret da jeg tænkte at det nærmest ingen risiko var, for at blive gravid (Han kom IKKE i mig).
Min menstruation var sluttet søndag og vi var sammen fredagen efter. Så jeg havde vel ikke æggeløsning?
Jeg begynder at få nogle symptomer så som:
Opkast: (Får ikke kvalme, brækker mig bare. Det skal også lige siges at jeg ALDRIG brækker mig. Hverken når jeg er fuld eller syg. Det er mange år siden jeg brækkede mig sidst. Netop derfor blev jeg rigtig bekymret.)
Feber: (Var syg i sidste uge, fra mandag til torsdag med feber så det undre mig meget at jeg bliver syg IGEN!)
MEGET ømme bryster: (Jeg er teenager og mine bryster vokser selvfølgelig, men har aldrig oplevet dem så ømme som de har været i dag og i går…)
Mavepine: (Det sker ofte for mig at jeg får ondt i maven, så tager ikke dette symptom nær så alvorligt som de andre.)
Hovedpine: (Igen, jeg er sjældent ramt af hovedpine. Endnu en grund til jeg er meget bekymret.)
Rygsmerter: (Jeg er heller aldrig ramt af rygsmerter, men det er meget meget lidt.)
Jeg har researched lidt for at finde ud af om mine symptomer tegner på graviditet og det synes jeg de gør!!
Jeg skal først have mens den 16-17 men den er stadig ikke regelmæssig så den kan jeg heller ikke regne med.
Her er nogle konkrete spørgsmål jeg meget gerne vil have svar på:
Er jeg selv med til at skabe symptomerne da jeg tænker virkelig meget over det, og er rigtig bange for om jeg kan være gravid?
Kan jeg få menstruation selvom jeg er gravid???
Hvor længe skal jeg vente med at fortælle det til en voksen?
Vil helst ikke sige det til min mor hvis situationen er sådan at jeg IKKE er gravid.
To af mine veninder ved det omkring symptomerne men de prøver begge at berolige mig, ved at sige at de næsten sikre på det ikke er.Har tænkt meget over hvem jeg skal tage fat i af voksne da mine veninder jo ikke rigtig kan hjælpe, og jeg har en bredt udvalg så det er rigtig dejligt.
Det skal siges at symptomerne strækker sig over 2 dage, så jeg er slet ikke sikker på noget.
Jeg er stoppet med at kaste op.
Håber af hele mit hjerte at i kan hjælpe mig, da jeg er mega frustreret og forvirret.
Mange knus og kram.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Når du får mit svar, har du måske allerede fået menstruation, og måske er du mere rolig.

Jeg kan godt forstå din bekymring, for det er meget ubehageligt at være bange for at være gravid.
Når din flirt kun bare lige var inde og ude af dig hurtigt igen, er det ikke sandsynligt, at du er blevet gravid. Men en anden gang skal du passe på med det, for unge fyre har tit svært ved at styre deres udløsning, og tit kan der komme lidt sæd før udløsningen, som han ikke rigtig kan mærke.

Når din menstruation ikke er regelmæssig endnu, har du ret i, at det er svært at bestemme tidspunktet for ægløsning. Men også voksne kvinder kan have svært ved at beregne det, så det er en usikker præventions måde.

Du spørger, om du kan være gravid, selv om du får menstruation. Det vil være meget usædvanligt, for hvis et æg er blevet befrugtet, sætter det sig fast i livmoderen, og derfor menstruerer man normalt ikke.

Du mærker symptomer som f.eks. opkast, hovedpine, ømme bryster, og ondt i ryggen, og du har ret i at de alle kan være symptomer på graviditet. Men de er også symptomer på så meget andet, og da du lige har været syg, kan de også stamme derfra.

Du kan godt selv danne symptomerne, netop fordi du er så optaget af at mærke. Hvis man er bange for at have en bestemt sygdom, kender de fleste vist, at man kan få mange symptomer på sygdommen til at passe. Og i de fleste tilfælde er der en anden forklaring.

Hvis du stadig er bange for, at du er gravid, synes jeg, du skal købe en graviditetstest på apoteket eller i et supermarked. Den test vil helt sikkert vise dig, om du har grund til at være bekymret.

Hvis testen mod al forventning viser, at du er gravid, skal du hurtigst muligt få fortalt det til en voksen, gerne din mor, og til din læge. Lægen kan fortælle dig, hvilke muligheder, du har.

Til sidst vil jeg sige til dig, at du nok fremover skal sørge for, at du eller din fyr bruger prævention. Tænk på hvor mange bekymringer, du har haft i de sidste uger. Det ville da være rart at undgå en anden gang.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)