Brev
Jomfru graviditet
Hej! Jeg er en pige på 16 år, som for snart 3 måneder siden fik en 2 år ældre fantastisk søde kæreste. Vi har ikke sex da vi mener at det er for tidligt i vores forhold. Da vi ikke har sex laver vi andre ting i sengen, så som handjob og finger.
Jeg har så fået det problem nu, at jeg er bange for at jeg er gravid!! Jeg har læst på nettet at man kan blive gravid, hvis han kommer til at føre en finger op i skeden med lidt sæd på? Er dette sandt? Jeg har haft lidt kvalme og jeg er lidt oppustet.. Men dette kan jo også bare være sygdom ik’?? Jeg skal først have min mens. Om 2 uger, og da den i forvejen er lidt uregelmæssig.. Er jeg meget nervøs! Kan du / I hjælpe.. Hvad skal jeg gøre?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du blev bekymret, for det er rigtigt, at man kan risikere at blive gravid, hvis man kommer til at føre lidt sæd op i skeden med fingrene. Men det betyder jo heldigvis ikke, at det sker hver eneste gang...
Du har ret i, at dine symptomer med oppustethed og kvalme godt kan være tegn på graviditet, men de kan også sagtens være et udtryk for almindelig utilpashed (eller måske nervøsitet, fordi du går og frygter en graviditet.)
Nu varer det jo ikke så længe, før du burde få din menstruation, så hvis den ikke kommer til tiden, så tænker jeg, du for en sikkerhed skyld skal få taget en graviditetstest. Den kan du enten få lavet ved lægen, eller du/ I kan købe en i et supermarked/ på apoteket eller i Matas.
Man kan tidligst tage en test dagen efter, at man skulle have haft sin menstruation, så du er desværre nødt til at væbne dig med tålmodighed indtil da.
Jeg krydser fingre for dig.
Kærligst fra BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.