Jeg var til fest.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære K. på 14 år

Jeg kan godt se dilemmaet, og forstår godt, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre.

Du oplyser ikke i brevet, om I har tænkt jer at beholde barnet, eller om din kæreste ønsker en abort?

Min tanke er, at I måske endnu ikke er afklarede omkring det? Måske er det derfor, du har valgt at skrive herind til BørneTelefonen.

Mit råd, er at få snakket med jeres forældre om det, at hun er blevet gravid? Det er nemlig sådan, at den gravide skal undersøges af en læge for at sikre, at alt er ok. Den gravide skal undersøge hvad enten I ønsker at beholde barnet eller ej. Lægen har pligt til at oplyse hendes forældre om graviditeten, så måske ville det være bedst, hvis I selv får det sagt til jeres forældre og ikke længere er alene med det. Hvis det er svært at sige, så kan man også skrive det til sine forældre. Det håber jeg, at I får gjort hutigst muligt.

Hvis det er abort I vælger, skal I være opmærksomme på, at tidsgrænsen for abort er 12. graviditetsuge.

At skulle være far, eller ikke, er en stor ting at gå alene med, og jeg kan forestille mig, at det må fylde rigtig meget. Mon du/I har lyst til at ringe til BørneTelefonen på 116111? Her ville du kunne fortælle lidt mere om dine/jeres ønsker, og rådgiveren vil kunne hjælpe mere præcist med, hvad du/I kan fortælle dine/jeres forældre.

Måske har du lyst til at læse lidt om graviditet, så kan du læse mere her:

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?