Brev
Jeg har dårlig samvittighed hjælp!
Hej,
jeg er en pige på 14 år og går i 8.klasse. Jeg har en kæreste på 15 år og vi holder meget af hinanden. Vi havde månedsdag her for ikke så lang tid siden og der havde vi sex (selvfølgelig med kondom). Jeg har meget dårlig samvittighed over det da jeg ikke må have sex endnu og fordi jeg tror jeg er gravid, jeg tror det fordi jeg har haft det mærkeligt på det seneste og jeg har søgt på nettet om hvilke symptomer der er mod graviditet, og jeg havde næsten alle symptomerne, jeg er mega bange og tør ikke sige det til min mor. Hjælpp, jeg er meget alene om alt fortiden og meget ensom har ikke rigtig nogle venner der kan støtte mig og som sagt tør jeg ikke side det til min mor da jeg tror hun vil blive skuffet over mig.. Tak på forhånd..
Hilsen pigen med meget dårlig samvittighed.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Tak for dit brev!
Det kan være rigtig ubehageligt at gå rundt og være bekymret – især hvis man ikke føler, man kan snakke med nogen om sine tanker. Det er godt tænkt at skrive herind til brevkassen, og jeg håber, mit svar kan hjælpe dig.
Du fortæller, at du har en kæreste, som er et år ældre end dig – og at I holder meget af hinanden. Det lyder dejligt! Du fortæller også om, at I havde sex på jeres månedsdag, og at I brugte kondom. Det er godt at læse, at I beskytter jer, og det virker som om, at I er opmærksomme på, at I skal passe på jer selv og hinanden.
Jeg kan godt forstå, at du går rundt med dårlig samvittighed, når dine forældre har sagt, at du ikke må have sex endnu. Men jeg kan også godt forstå, at du og din kæreste har haft lyst til sex. Det er nemlig meget normalt, at man har lyst til at prøve det, når man er på jeres alder, og når man har en kæreste, man er meget glad for. Men det er selvfølgelig altid bedst, hvis man kan tale åbent med sine forældre om det hele. Det kan bare godt være svært – og hvis der er noget, man måske har lidt svært ved at tale med ens forældre om, og hvis der er noget, man er meget uenig med sine forældre i, kan det ske, at man kommer til at gøre nogle ting, man faktisk ikke må – og som man ikke har fået talt igennem. Jeg fornemmer helt tydeligt, at du er en meget samvittighedsfuld person, og jeg fornemmer også, at du måske ellers ikke er sådan en, der kunne finde på at gøre mange ting, som du ellers ikke har talt med dine forældre om/fået lov til.
Det får mig til at tænke på, om du mon ikke alligevel kunne overveje at tale med din mor om det? Måske kunne du vise hende brevet her, så hun kan læse, at det faktisk er helt normalt, at piger og drenge på 14 og 15 år får lyst til at gå i seng sammen. Hvis du ikke synes, at du har lyst til at snakke med din mor overhovedet, kan du måske starte med at dele dine bekymringer og tanker med din kæreste? Måske har han mod på at hjælpe dig med at tale med din mor?
Jeg tænker også på, at det vil være rart for dig at fortælle din kæreste om, at du går og bekymrer dig for, om du kunne være blevet gravid. Sådan en bekymring er rigtig tung at gå med alene, og man kan have brug for en, som kan berolige og støtte.
I forhold til dine bekymringer om graviditet, spekulerer jeg på, om du mon oplevede nogle tegn på, at kondomet kunne være sprunget under samlejet? Et kondom er nemlig en meget sikker form for prævention, og den eneste måde, man kan risikere at blive gravid på, når man bruger kondom, er, hvis kondomet springer - eller hvis der er et lille hul i kondomet. Og så er det selvfølgelig vigtigt, at man har kondomet på helt fra start. F.eks. kan man godt blive gravid, hvis man påbegynder et samleje, selvom man tager kondom på, før drengen kommer. Drengen kan nemlig godt udsende nogle sædceller undervejs.
Så altså: hvis I har haft kondomet på fra start og I ikke har lagt mærke til, at der skulle være gået hul på kondomet, er risikoen for, at du er blevet gravid, meget lille. Jeg kan læse du har søgt på nettet om graviditet. Jeg tænker, din bekymring også kan være med til, det føles som du viser tegn på graviditet, uden det overhovedet behøver at være tilfældet, mon du kan følge hvad jeg mener?
Derfor tænker jeg, at det vil være rart for dig at tage en graviditetstest. Hvis du er gået over tiden i forhold til din menstruation, kan du allerede tage en test nu. Man kan købe graviditetstester i alle supermarkeder (de hænger tit helt oppe ved betalingsbåndet). Måske kan du og din kæreste gå sammen ud og købe en test, og så kan din kæreste være hos dig, mens du udfører testen (testen går ud på, at man skal tisse på en lille pind og vente i et par minutter på resultatet. Der følger en meget overskuelig vejledning med i pakkerne).
Hvis du har brug for at snakke mere om dine bekymringer – eller hvis du f.eks. har brug for at tale lidt mere om, hvordan du måske vil kunne få en god samtale med din mor omkring det med sex, er du meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen eller logge på chatten lige her: https://bornetelefonen.dk/chat.
Ellers håber jeg, at du har fået mod på at tale med din kæreste, og at I kan hjælpe hinanden med at købe en graviditetstest, så du igen kan blive tryg og nyde livet med din kæreste.
Pas rigtig godt på hinanden!
De kærligste hilsner
BørneTelefonen