Brev
Jeg håber i kan hjælpe mig med svar om jeg kan være gravid
Jeg er en pige på 18år. Jeg har ik haft mit menstruation i langt tid. Jeg har ondt i mine bryster og de er blevet hårde og mere runde. Jeg har meget kvalme tit faktisk og nogen gange bliver jeg svimmel. Jeg er begyndt at spise mad som jeg ik kan lide, og min mave er begyndt at blive rund og det er virkelig hård. Håber i kan hjælpe mig med om jeg er gravid eller kan være det
Hilsen p
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år, tak for dit brev, hvor du spørger, om du muligvis kan være gravid.
Du skriver, at du ikke har haft din menstruation i lang tid. Dette kan godt skyldes en graviditet - (hvis du har haft ubeskyttet sex)men der kan også være andre årsager til udebleven menstruation..
Mht brystspændingen og morgenkvalmen, svimmelheden og dine ændrede madlyster, kan dette meget vel være tegn på graviditet. I nogle tilfælde kan dette også skyldes hormonelle ændringer. Det er noget uklart for mig, om dette er tilfældet, da du ikke skriver noget om, om du har taget p-piller og om du evt. på et tidspunkt er stoppet med det?
Under alle omstændigheder vil jeg råde dig til at få foretaget en graviditetstest. Du kan købe en på apoteket, men jeg vil råde dig til - især fordi du ikke har haft din menstruation i lang tid - at tage en urinprøve med til din læge og få foretaget en graviditetstest der, så i samtidig kan få snakket om de ting, du har beskrevet i dit brev.
Mange hilsner BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.