Brev
Jeg freaker ud konstant
Hej,
jeg har her den seneste månedd været bange for at være blevet gravid.
Vi havde ikke sex men er usikker på om man kan blive gravid af at måske (kan nemlig ikk helt huske det) have kind of stukket en finger op i sig selv, altså på fingeren havde der været sæd men jeg havde tørret det grundigt af og jeg kom måske først til at stikke den op 20-30 min efter jeg havde tørret sæden væk.
Jeg tog en test 2 uger efter det var sket fordi min mens var 1 dag forsinket. Den testede negativ og samme aften kom min mens og jeg havde helt normal blødning.
Men jeg tænker stadig hele tiden “hvad hvis nu” og “åh nej kan det være sket alligevel”. Jeg tænker konstant over det og jeg får det helt nærmest “dårligt” når jeg tænker for meget over det.
Men kan jeg være blevet gravid af det?
Når min mens har været der og en negativ test?
Det skal lige siges at min næste mens forventes her de næste dage men ligesom sidst er jeg bange for den kan blive skubbet fordi jeg tænker så meget over det.
HJÆLP!!!!!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige,
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at man kan blive bekymret, når det kommer til graviditet. Men med hensyn til denne situation, så er der ingen grund til at være nervøs.
Sandsynligheden for at blive gravid, når en finger med sæd på, bliver stukket op i skeden, er meget lille.
Hvis fingeren dertil er blevet tørret først, og der er gået 20 min, så er det nærmest umuligt at blive gravid på den måde.
Du fortæller også, at du har haft menstruation, hvilket er et tegn på, at du ikke er gravid. Menstruation kan generelt godt være uregelmæssig, og hvis man er meget nervøs for, om den kommer eller tænker meget over det, så sker der nogle gange det, at den rent faktisk bliver forsinket på grund af bekymringerne.
Man skal derfor huske at slå koldt vand i blodet, selv hvis den er forsinket, og lige give den et par dage.
Men det er godt, at du er opmærksom på graviditet. Og husk derfor at brug prævention, når du har sex, så du ikke bliver gravid eller får en kønssygdom.
Jeg håber, at mit svar hjalp. Ellers er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen