Brev
Jeg er gravid
Hej bb.
Jeg er en pige på næsten 15 år.
For cirka 34 dage siden, havde mig og min dejlige kæreste sex for første gang sex sammen. Det var rigtigt dejlige og jeg blev mere forelsket i ham end før 🙂
Men efter nogen uger senere fik jeg ikke min menutration. Jeg blev meget nærvøs og prøvede at tænke tilbage på den gang vi havde sex, om vi brugte kondom eller jeg havde taget mine p-piller. Men jeg kom i tanke om at vi ikke havde noget kondom og jeg ikke tog min p-pille. Da jeg kom i tanke om det, købte jeg straks en graviditettest. Og det lille røde puls kom frem.
Jeg blev rigtig ked af det. Min familie er meget velhavene og fordi at jeg var sikker på at de ville blive skuffede. Jeg har altid været ” den pæne pige”. Mine har forældre har givet mig besked på hvis jeg blev gravid, skulle jeg ikke regne med nogen “støtte” af dem.
Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre, helt inden i vil jeg selvfølgelig gerne beholde barnet, det er jo mit barn. Men jeg er ikke i stand til at tage af et barn. Jeg har dårligt nok en 9 klassen eksamen. Jeg tror også at et barn ville tage min “frihed” og min ungdom.
Jeg kan selvfølgelig bare få en abort. Men jeg er meget følsom, og jeg kommer til at føle at jeg bare smider barnet i en skraldespand. Og når jeg ikke for nogen støtte hjemme fra kan det blive et stort åben sår og kan tage lang tide at hele.
Hvad skal jeg gøre?
Hilsen ” den pæne pige”
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Mange tak for dit brev. Jeg kan virkelig godt forstå, at du er ked af det, det er bestemt ikke nogen nem beslutning, du skal til at træffe… Men hvor er jeg imponeret over de mange, meget voksne overvejelser, du allerede har gjort dig, inden du skriver til os. Du er ærlig og realistisk… Det er en rigtig god ting, når man, som du står i en situation, som kræver, at man tager ansvar og træffer en afgørende beslutning… Mange piger i din alder ville ikke kunne se realistisk og fornuftigt på tingene, når man står i situationen…
Som du selv skriver, så har du ikke en 9. klasses eksamen endnu, og du er ikke klar til at give slip på din ungdom og din frihed, som et barn nok vil gøre… Du føler dig ikke i stand til at tage dig af et barn, og er bange for det åbne sår, som en abort vil efterlade… Forstår jeg dig mon rigtigt…?
En abort er, for mange, følelsesmæssigt hårdt, og det vil det, som du selv skriver, nok også blive for dig...og som du også selv er inde på, så er det også både hårdt og et meget stort ansvar at få et barn. Så uanset hvad beslutningen bliver, vil det være godt at have nogen som støtter dig og nogen at tale med…både nu og bagefter.
Jeg tænker på, om du og din kæreste har talt sammen om hvordan I kan hjælpe hinanden med at tale med jeres forældre? Så I kan støtte hinanden. Det der er er sket, er jo ikke noget I har planlagt skulle ske - det vil være fint hvis I kan støtte hinanden i at fortælle det, eller måske sammen skrive det i et brev til jeres forældre. I brevet kan I måske skrive, at I er bange for deres reaktioner, men også at I har brug for deres støtte og hjælp - mon det vil være en idé at skrive et brev til dem?
Ud fra dit brev fornemmer jeg, at det vil være svært at tale med dine forældre om graviditet og abort…så hvis du tænker at et brev ikke er en god idé, så er du og din kæreste nødt til at fortælle jeres forældre om hvad der er sket…måske dine forældre til at begynde med. Måske du har en anden voksen, som kan hjælpe dig her… Måske en moster, en bedstemor eller måske en venindes mor…En som kan hjælpe med at tale med jeres forældre...En som bakker dig op, og som vil hjælpe med at fortælle det… Vil det være en måde, at få talt om det?
Jeg tænker, at det i hvert fald er vigtigt, at du hurtigst muligt kommer til lægen, og får taget en prøve som med 100% sikkerhed kan afgøre om du er gravid og tale med om de muligheder der er - jo før jo bedre. Man kan godt selv bestille tid hos lægen, men hvis du skal i en form for behandling (medicin, operation, abort) så skal lægen informere dine forældre.  Så jeg håber du og evt. din kæreste tager mod til og får talt med dine forældre, måske bare din mor alene i første omgang?
En mulighed kan også være at vise hende dit brev ind til os, og måske mit svar til dig - måske vil det være noget som du kan gøre allerede i dag?
Hvis du har brug for lige at vende tankerne med en voksen, så er du velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver. Det kan være, at du har brug for at øve dig i at sige det til dine forældre, det kan en rådgiver også hjælpe dig med, eller hvis der er andre ting du har brug for at tale om? Det kan være rart at fortælle om det til en voksen, man ikke kender, når man skal "øve sig" i at få det sagt. Det er gratis at ringe - og du behøver ikke fortælle, hvem du er.
Vi har åbent alle hverdage 11-23 og i weekenden 11 -19.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.