Jeg er gravid hjælp mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er rigtigt godt, du skriver herind og fortæller om den svære situation, du er havnet midt i.

Jeg kan godt forstå dig, hvis det er kommet som et chok for dig at opdage. Måske har du ligefrem en smule panikfølelse i forhold til, hvad du kan eller skal gøre…?

Det er rigtigt godt, at din kæreste og dig allerede har fortalt hans forældre om, hvad der er sket. Jeg ved, at rigtig mange der står i jeres situation, er bekymrede for at skulle fortælle det til de voksne. Hvordan mon din boligsituation har været, før du mødte din kæreste, hvem har du boet ved, og hvem har passet dig, da du var yngre…? Når jeg spørger til det, er det fordi jeg er usikker på, hvem der har myndigheden over dig, når du har mistet dine forældre..?

Er det et andet familiemedlem, eller måske nogle helt andre?

Når jeg spørger om det, er det fordi du ikke kan få en abort, uden at din værges eller den, der har ansvaret for dig, skriver under. Jeg ved ikke, om du og din kæreste vælger en abort, men jeg tænker, du skal kontakte din læge. Selv om du har taget en håndkøbstest, er det nødvendigt, at din læge undersøger dig også. Hvem tænker du selv, der er god for dig at have med til lægen, er det din kærestes forældre…? Jeg er lidt i tvivl om, hvem du har som voksne omkring dig..? Har du måske stadig nogle af dine bedsteforældre omkring dig…?

Hvis du har lyst til at tale med en helt anden voksen om det, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)