Jeg er gravid !!!!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Tak for dit brev. Jeg kan godt høre, at du er helt desperat nu, og det er også en ret akut situation, du står i. Det var godt, du fandt mod til at skrive herind. Jeg vil rigtig gerne komme med nogle forslag, du kan tænke over. Måske kan det hjælpe dig videre.

Det er ikke op til mig at prøve at overtale dig til at få en abort, men jeg vil gerne sige til dig, at det godt kan nås endnu, hvis du alligevel skulle beslutte dig for det. Hvis du er 2 måneder henne, kan du stadig nå det. Abortgrænsen i Danmark er 12 uger, dvs tæt på 3 måneder.

Det er en stor beslutning at tage, det ved jeg godt. Men at få et barn som 14-årig er en meget krævende ting, som vil ændre dit liv for altid. Så når du tager din beslutning, vil jeg virkelig ønske for dig, at du får hjælp til at få snakket om det på en realistisk og ærlig måde.

Jeg kan tydeligt fornemme din frygt for at fortælle dine forældre det, og kære pige - sådan har rigtig mange piger det. Jeg tænker nu ikke, at dine forældre ligefrem vil myrde dig, men jeg kan godt forstå, hvis du tænker, at konsekvenserne vil være på linje med det... Jeg ved bare fra de samtaler, jeg har haft med unge piger her på BørneTelefonen, at forældrene som regel reagerer anderledes, end de forventede. Selvfølgelig bliver forældrene forskrækkede, og måske viser de deres forskrækkelse ved at skælde ud... Lige som når en mor til et lille barn skælder barnet ud, når det er løbet ud på vejen... Hun gør det, fordi hun blev så forskrækket og var bange for, at der kunne ske barnet noget... Giver den sammenligning mening for dig?

Så hvad nu hvis dine forældre alligevel ikke reagerede så voldsomt, som du forventer? Prøv at tænke på, om du kan huske andre tidspunkter, hvor du har været presset, og hvor de faktisk har hjulpet dig... Måske kan det hjælpe..? Uanset om du vælger at beholde barnet eller at få en abort, vil du nok ikke kunne undgå, at dine forældre får det at vide. Så måske vil det være en lettelse at få det ud i det åbne nu, hvor du har gået med det pres så længe?

Jeg kunne godt tænke mig at give dig et par links, du kan kigge på, så du får lidt mere at vide om abort. Når du har tanker om, at det er at dræbe et barn, hvis man får en abort, så tænker jeg, at det måske ville være rart for dig både at læse lidt om det, men også at snakke med nogen om det. Du skal vide, at BørneTelefonens rådgivere altid vil snakke med dig - og at det er gratis at ringe. Nummeret er 116111, og du er anonym.

Her er de links, jeg vil foreslå dig, at du kigger på:

http://www.sexlinien.dk/default.aspx?ID=28973

http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=17081

Søde pige, jeg håber virkelig, du vil overveje at snakke med nogen om det her snart. Som sagt er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen og lige vende det hele, før du beslutter dig. Men jeg synes, du har været bekymret længe nok - jeg ønsker for dig, at du får delt din bekymring med nogen og får hjælp, så du kan komme igennem det her og komme videre med dit liv.

De bedste ønsker fra BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)