Jeg er gravid :(

Hej bb, min kæreste og jeg har haft sex her får 4 måneder siden, vi havde ikke noget beskyttelse, fordi det plejer vi aldrig at have.

Jeg synes min mave er blevet lidt større, min mens er forsinket og jeg har kvalme, derfor tog jeg en graviditettest. Graviditettesten var desværre positiv.

Jeg har snakket med min kæreste om det, og han siger jeg skal fjerne det, det vil jeg også, men hvis jeg går til min læge s siger han det vil til mine forældre? De skal ikke vide noget! Vær sød at hjælpe mig, jeg vil ikke være en mor som 16-årig.

Hilsen Fisken

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Fisken

Tak for dit brev. Jeg er ked af at høre, at du er blevet gravid, når du ikke ønsker det. Jeg kan godt forstå, at du er nervøs for, hvad dine forældre vil sige, når de får det at vide. Jeg har snakket med mange piger, der heller ikke havde lyst til at fortælle deres forældre, at de var blevet gravide, fordi de var bange for forældrenes vrede og skuffelse.

Den vrede og skuffelse, man går og frygter, gad vide om den ikke bare kommer, fordi forældrene bliver kede af det på deres datters vegne, fordi de ikke ønskede at hun skulle noget så svært igennem som en abort..? Har du tænkt på det? Kan du huske, da du var mindre, og måske kom til at løbe ud på vejen, blev væk i supermarkedet, kom for sent hjem fra legepladsen, fordi du glemte tiden..?

Rigtig mange forældre reagerer ved at skælde ud, når de oplever, at deres barn udsætter sig for fare - f.eks. når en mor hiver sit lille barn væk fra vejen og råber "det må du ALDRIG gøre igen, du kan blive kørt over!"... Fordi den mor blev forskrækket. Fordi hun vil beskytte sit barn. Men for barnet opleves det som skæld ud og vrede.

Jeg kender ikke dine forældre, og jeg kender ikke din grund til, at du ikke vil have, at dine forældre skal vide, at du er blevet gravid. Men det er min erfaring, at de fleste forældre - når forskrækkelsen har lagt sig - vil støtte og hjælpe deres barn, så godt de kan.

Jeg skriver alt det, fordi du er nødt til at have dine forældres tilladelse til at få en abort. Sådan er lovgivningen i Danmark. Der kan i nogle tilfælde gives tilladelse, uden at forældrene får noget at vide, hvis der er særlige grunde til det. Det kan være, hvis der er fare for pigens liv eller sikkerhed. Så kan man søge om tilladelse gennem abortsamrådet. Det kan lægen hjælpe med.

Men jeg har lyst til at sige til dig, at jeg ved fra andre piger, at selv om det ikke var let at fortælle sine forældre det, så viste det sig, at de fik brug for nogen at støtte sig til, for det er alvorlig ting at få en abort - uanset om man er teenager eller voksen.

Når man skal fortælle sine forældre noget svært, kan det være en hjælp, hvis man har nogen med til at støtte sig. Hvis jeg nu foreslår dig at fortælle det her til en, du stoler på og som du ved vil lytte til dig, og måske endda beder vedkommende hjælpe dig med at fortælle dine forældre det..? Hvad tænker du så? Hvem kunne det være, hvis du skulle vælge en i dit liv, du kunne fortælle det her til? Har du en sød kusine, en moster, en nabo, en bedsteforælder, som du føler forstår dig og vil kunne hjælpe dig her?

Hvis du har en sød læge, kan du også starte med at ringe og snakke med hende/ham og så bede om at lægen hjælper med at tage den svære samtale med dine forældre.

Når det er 4 måneder siden, I havde sex, så tror jeg ikke du skal vente så meget længere, før du går videre med det. Jeg ved, det er svært, og det kan føles hårdt og uretfærdigt, at man skal igennem det - men jeg har som sagt snakket med mange piger, der med hjælp og støtte fra familien og deres veninder kunne lægge oplevelsen bag sig som noget, der var overstået. Og bagefter have en følelse af at være lettet og glad for, at man tog den beslutning og var sej og gennemførte det.

Hvis du er i tvivl om noget af det, jeg har skrevet, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og få det uddybet af en rådgiver. Det er gratis at ringe, og du kan være anonym, hvis det føles lettere. Du kan også sms'e til nummeret eller logge på chatten, hvis du hellere vil skrive med en rådgiver.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)