Brev
Jeg er blevet gravid!!?
Hej børnebrevkasse.
Jeg skulle ned i et rum efter skole hvor jeg altid sætter mig og laver lektier. Da jeg kom der ned var der en dreng på ca. 12 ligesom mig. Han begynde at snakke om sex med mig, da han så sagde at han syntes at jeg var den smukkeste pige han nogensinde havet set,så kunne jeg ikke holde masken mere og sagde det er du også!!
Så gik han hen og tænte for fjernsynet. (Han satte en porno film på.) Jeg lagde mit hoved på hans skulder og så begyndte vi at kysse. (Nu er jeg blevet gravid men jeg kan ikke finde ud af at få det sagt!!!) HJÆLP MIG!!!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev om, at du er blevet gravid.
Du fortæller ikke i dit brev, hvordan du ved at du er blevet gravid. Måske har du taget en graviditetstest, eller måske har du ikke fået din menstruation..? Hvis du har taget en graviditetstest, og den viste positiv, er der ikke så meget at være i tvivl om, men det er stadig vigtigt, at du går til lægen for at være 100 % sikker.
Hvis det er fordi, du ikke har fået din menstruation, er det ikke sikkert, at du er gravid. Ens menstruation kommer ikke altid på den samme tid, slet ikke når man er 12 år. Desuden kan den også blive forsinket, hvis man går og tænker rigtig meget over det, eller hvis man for eksempel er bange for at man er blevet gravid.
Du skriver i dit brev, at du ikke helt ved hvordan du skal få det sagt. Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at skulle fortælle om. Jeg tænker at det måske kan være en idé, at skrive et brev, hvor du fortæller det, og så giver det til dine forældre, der kan du jo også skrive, at du synes det er svært at snakke om. Det kan også være, at du hellere vil fortælle det til en anden end dine forældre, måske din klasselærer, din bedstemor eller en venindes mor, så kan du måske få dem til at hjælpe dig med at snakke med dine forældre, hvad tænker du om det..?
Hvis du har brug for at snakke mere om det, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111
De bedste hilsner BørneBrevkassen
ps. Jeg ved ikke, om du kender den side der hedder www.sexlinien.dk, det er en side hvor man kan læse en masse om sex, prævention og kønssygdomme. Måske kunne det være en god ide at tjekke den ud - uanset om du er gravid eller ej..?
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.