Brev
Jeg er bange
Hej…
Jeg er virkelig bange for jeg er gravid, jeg har glemt at tage min p-pille, men tog den dog straks her til morgen. Mig og min kæreste havde samleje igår, men han kom ikke i mig, han trak den ud da det skete. Alligevel er jeg bare så bange, please kom med gode råd.. Og forhåbenligt at jeg ikke er. :/
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Jeg vil rigtig gerne berolige dig så godt jeg kan, for jeg tror, at chancen for at du er blevet gravid, er temmelig lille. Men da der selvfølgelig er en lille risiko, kan jeg godt forstå, du er blevet nervøs nu.
Hvis du læser på indlægssedlen i pakken med P-piller, står der en vejledning til, hvis du glemmer en P-pille. Der står nok noget i retning af, at hvis man tager den indenfor 12 timer, er man stadig rimelig godt beskyttet. Så hvis du plejer at tage den om aftenen, og du tog den næste morgen, er det jo indenfor 12 timer.
Jeg vil dog råde dig til, at I bruger kondom, indtil du har haft din menstruation næste gang - for at være på den sikre side.
Hvis du alligevel er i tvivl, så kan du ringe til din læge og snakke med ham/hende. Lægen ved, hvilken type P-piller du bruger og kan vejlede dig lidt grundigere. Du kan godt ringe til lægen, uden at dine forældre får det at vide.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.