Brev
ingen p-piller i 2 uger, gravid?
jeg har lige haft min menstraution, men har indtil da taget mine p-piller regelmæssigt.
jeg skulle være startet på mine piller fredag D. 11/10, men har fuldkommen glemt det da jeg har haft mange ting om hovedet.
fredag havde jeg sex og igen onsdag og torsdag, flere gange på en dag.
mit spørgsmål er så – kan jeg være gravid, nu når jeg ikke har taget mine piller i 14 dage, eller beskytter de stadig?
hvad skal jeg gøre?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Det korte svar til dig vil være, at nej, du er ikke beskyttet, når du ikke har taget dine p-piller i den periode, du havde sex. Så jeg tænker, at det måske ville være en god ide at ringe og snakke med din læge og høre, om du kan blive undersøgt. Eller du kan vente og se, om du får din menstruation til tiden, før du beslutter dig for, om du vil gå til lægen. Men det kan jo være en pinefuld ventetid, så måske ville det være rart at få afklaring..?
Måske kan din kæreste støtte dig og tage med til lægen, eller måske har du en anden, du kan tage med? Det kan være rart at have en, man kan følges med, hvis det føles skræmmende at gå til lægen med sådan en bekymring. Måske din mor? Jeg nævner hende, fordi jeg ved, at selv om rigtig mange ikke har lyst til at fortælle deres forældre netop om sex eller graviditet, så har man brug for støtte og hjælp i sådan en situation, og måske vil det være en lettelse, hvis dine forældre kender til din bekymring..?
Du er også velkommen til at ringe eller sms'e til 116 111, hvis du lige vil vende det med en rådgiver, som ikke kender dig. Rigtig mange børn og unge henter støtte den vej, hvis de skal tage en vigtig beslutning.
De bedste hilsener fra BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.