Hvordan skal vi tage os af barnet??

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år.

Tillykke med graviditeten. Jeg kan godt forstå, at det kan virke som noget af en mundfuld at skulle være mor. Især når man ikke kan spørge sin egen mor til råds og ikke kender nogen, der har børn.

Jeg vil anbefale dig at tale med jordemoderen og lægen om disse ting. Der burde være nogle tilbud i den kommune, du bor i. Måske ekstra støtte hvis I har brug for det. Prøv at skrive en liste til jordemoderen med de spørgsmål, som du har, for så kan det være nemmere at huske dem alle, når du er der.

Derudover findes der et hav af gode bøger, hvor man kan læse om den slags. Jeg vil anbefale dig at tage på biblioteket. Du kan evt spørge bibliotekaren, hvor bøger om graviditet, fødsel og baby-pleje står. Så kan du se, om der er nogen, du synes ser brugbare ud.

Alle nybagte mødre tilbydes at komme med i en mødregruppe. Et par dage efter fødslen kommer der en sundhedsplejerske hjem til dig og ser, hvordan det går med dig og den lille. Her vil hun spørge, om du vil være med i en mødregruppe. Det vil jeg anbefale dig at sige ja til. Det kan netop være rigtig rart for dig at komme med i sådan en. For så er I flere mødre, der lige har fået børn. Og så kan man lære af hinanden og spørge de andre, hvordan de gør mm.

I kan også kigge på www.mødrehjælpen.dk, som også tilbyder hjælp til unge familier.

Det der med at lære at skifte ble, det synes jeg ikke, du skal være bekymret for, for det får I masser af mulighed for at øve, når først den lille er kommet til verden. Og I kan spørge på hospitalet, når I er der, så kan sygeplejersken vise jer det.

Det lyder som om, din kæreste støtter dig, og det er rigtig dejligt at høre. I kommer til at være sammen om at få et barn og vil lære alle de nye ting, der følger med, hen ad vejen. Det er rart at være to om.

Du ønskes mange gange held og lykke med graviditeten og det snarlige moderskab. Du er altid velkommen til at kontakte os igen, hvis du har brug for det.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.