‘Hvad skal jeg gøre?

Hej?
jeg har et problem. jeg har vært sammen med en fyr, og nu er jeg meget bange for at jeg er blevet gravid. og tør ikke rigtig sige noget til min mor, da vi har mange skænderiger lige for tiden. – har snakket med min kæreste om det, og han siger bare jeg skal havde en abort.

Men det er svært, og skulle fortælle min mor, hvis jeg er blevet gravid? – jeg snakker også helt vildt godt med min søster.. hun ved også alt om mig, og hvad jeg går og laver i min fritid, som min mor ikke ved noget om??.. Men ingen gang, tør jeg rigtig og fortælle det til. Og sådan har jeg aldrig haft det før?

hvad skal jeg gøre, og hvad hvis jeg er blevet gravid? hilsen hende, der ikke aner, hvad skal gøre?
p.s håber jeg høre fra jer snart?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Jeg kan forstå på dit brev, at du er bange for, om du er blevet gravid, efter du har haft sex med din kæreste. Bekymringer og mange spekulationer kan meget nemt forsinke din menstruation, så du måske tror, at du er gravid. Du skriver ikke noget om din menstruation er udeblevet, er den mon det?

Jeg tænker, at grunden til, at det er så svært for dig at tale om en eventuel graviditet, måske er, fordi du ikke er helt afklaret i forhold til det, at du har sex med din kæreste? Føler du dig på nogen måde presset til at have sex af dine omgivelser, din kæreste?

Du skriver, at din kæreste synes, du skal have en abort, hvis du er blevet gravid. Hvad synes du? Kunne du og din kæreste mon prøve at tale om, hvad der sker, hvis I bliver/ er gravide og vælger en abort? Jeg tænker, det må være en fælles beslutning at få fortaget en abort, hvis du bliver gravid. Måske ville det være godt, hvis I sammen kunne tale om disse ting, og sammen påtage jer et fælles ansvar, hvis nu det sker, at du bliver gravid?

Du spørger, hvad du skal gøre, hvis nu du er blevet gravid. Hvis du ikke har lyst til at gå til din læge lige nu, vil jeg anbefale dig at starte med at tage en graviditetstest. Testen kan købes i Matas eller på apoteket, og den kan bruges fra første dag man er "gået over tid", altså ikke har fået sin menstruation som man burde. Hvis den er positiv, eller hvis din menstruation er udeblevet i mere end et par uger, når du ser dette svar, så er du nok nødt til at gå til din læge. Du skriver, at du ikke har lyst til at tale med din mor om det, men måske ville det alligevel være en lettelse, hvis hun kunne støtte dig og hjælpe dig, så du ikke skal stå alene med de bekymringer, du har lige nu..? Og hvis du skal til lægen, kunne det måske være godt at have hende med..?

Hvis det viser sig, at du ikke er gravid alligevel, så ville det måske være godt, hvis du alligevel talte med din mor om dit liv lige nu? Hvis hun ved, du har sex med din kæreste, så vil hun måske gerne tale med dig om prævention og graviditet.

Måske kunne du tale med din mor sammen med din søster? Det ville måske være nemmere? Jeg tænker, du måske alligevel kunne have glæde af at få talt med nogen mere direkte om det - uanset om du er blevet gravid eller ej..? Nu hvor du er begyndt dit seksuelle liv, så vil det nok være godt, hvis du overvejer hvilken form for prævention, du vil bruge fremover og hvordan du skal forholde dig, hvis du nu bliver gravid. Du kan søge oplysninger på sex og samfunds hjemmeside: www.sexogsamfund.dk. Her kan du se, hvor du kan få personlig rådgivning, alt efter hvor du bor i landet.

Mange gode ønsker om fremtiden fra BørneBrevkassen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)