Brev
Hvad er det?
Hej
Jeg er en pige på 13 år, og har fået sin menstruation, jeg haft den i ca. 9 måbende, men idag da jeg var på toilettet lagde det et eller andet i mit bind. Jeg kan ikke rigtig forklar hvordan det så ud, men jeg prøver: Det var lidt mørke rødt meget fast form, det havde en underlige konsistens. Det var lidt stort jeg tænker bare hvordan er det kommet ud af mit underliv? Og hvad er det? Kan keg have været gravid uden jeg vidste det? Det skal lige siges at keg aldrig har haft sex, og min menstruation har ikke være forsinket, den kom dog 5 dage før tid. Håber virkelig at i vil svare.
Knus F
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære F
Du skal slet ikke være bekymret. Det er helt normalt, at menstruationen kan være klumpet....det er nok bare første gang, du oplever det. Klumpen, du har set, er en blanding af slimhinde og størknet blod, og så længe du ikke har ondt, eller det svier, er alt bare, som det skal være.
Du skal derfor heller ikke være bekymret for, om du har været gravid. Du kan kun blive gravid, hvis du har været i seng med nogen.
Her på BørneTelefonen taler vi med rigtig mange piger, der er forvirrede over alt det, der sker med kroppen, når de kommer i puberteten og får menstruation. Derfor er det også godt, at du skrev herind, nu du var blevet bekymret. Hvis du har brug for også at snakke med nogle andre, kunne du måske tale med din mor. Hun ved helt sikkert en masse om det at have menstruation og vil sikkert også kunne huske, hvordan det var for hende i starten.
Hvis du hellere vil tale med en anden, kunne du gå til sundhedsplejersken på din skole. Hun har talt med rigtig mange piger om lige præcis menstruation og kroppens udvikling.
Mange kærlige hilsener
BørneTelefonen