HJÆLP MIG

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Mange tak for dit brev. Det er stærkt, at du beder om hjælp midt i det kaos du står i. Jeg vil gerne fortælle dig hvad du kan gøre, for at få den rette hjælp.

Det lyder meget alvorligt, at du skader dig selv, har en spiseforstyrrelse, har forsøgt selvmord og er gravid i 20 uge. Jeg kan godt forstå, det er en stressende situation du står i og det er vigtigt at du får den rette hjælp - hurtigst muligt.

Det er meget vigtigt, at du kommer afsted og taler med lægen om graviditetet, hvis du ikke allerede har været det? I nogle tilfælde kan deres gives dispensation til sen abort, men det ved lægen meget mere om. Det er også meget vigtigt, at du taler med lægen om selvmordstankerne og det at du tidligere har spist en masse piller. Jeg tænker, der må være nogle ting, som gør, at du har det så dårligt at du tænker på selvmord. Det vil være godt at få talt med lægen eller andre voksne om.

Jeg vil jeg anbefale dig, at ringe til kommunen og fortælle du er gravid og ikke ønsker barnet, og du mangler støtte fra din familie. Du kan ringe til kommunens hovednummer og spørge om du kan tale med en sagsbehandler, der tager sig af børn og familier, da du er en pige på 13 år der er gravid.

Ved din klasselærer at du er gravid? Ellers kan du også overveje at bede din klasselærer om at hjælpe dig med at komme til lægen og på kommunen.

En anden god mulighed er, at du kan få hjælp af en voksen fra BørneTelefonen, som kan tage med dig på kommunen. Den voksne er en bisidder, som støtter dig og kender til dine rettigheder.

Du kan skrive eller ringe til os på 116111 og sige, at du gerne vil have en bisidder, der kan hjælpe dig med at snakke med kommunen, fordi du er gravid.

Du må bruge noget af det mod og den vilje du har vist, da du skrev dit brev til os - jeg håber, at du vil bede om hjælp hos din læge, din lærer, BørneTelefonen eller andre voksne, som kan hjælpe dig med de ting, som du kæmper med.

Mange hjertevarme hilsner til dig fra BørneTelefonen.

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)