Brev
HJÆLP… er gravid i 2 måned
Kære brevkasse.
Har virkelig brug for hjælp.
Er en 16årig pige med en 18årig kæreste.
Har gået i 2måneder og undret mig over min mens ikke kom, men det er meget normalt at den går over tid, så tænkte ikke så meget over det i starten. Begyndte at gå og få lidt ondt i maven, og brysterne, og smerten blev ved og blev værre. Jeg tog derfor en test iforegårs og en igår, de var desværre positive begge to.
Jeg ringede direkte til min kæreste grædende som den første jeg fortalte det til, vi mødtes så idag dagen efter, og snakkede om tingene… Han siger han slet ikke er klar til det i sit liv endnu, og at han synes jeg er alt for ung.
Synes dog også selv at jeg er ung, men alligevel ikke, for elsker børn af hele mit hjerte og har mange mindre søskende og familiemedlemmer. Udover vi har mange mindreårige i familien så arbejder jeg også som babysitter, fordi jeg elsker børn så højt.
Det har virkelig været min største drøm at blive ung mor siden at jeg var 9 år gammel, og nu står jeg her, dybt knust. Har også altid haft holdningen siden jeg var en helt lille pige, at en abort var langtfra okay i mit hoved, for kan ikke klare tanken om at skulle “dræbe” et barn, hvor man selv har været skyld i det hele.
Kan overhovedet ikke få mig selv til det.
Har snakket med min far førhen om hvad han vil gøre hvis jeg blev gravid i en tidlig alder, og han har altid sagt at ligemeget hvad jeg vælger så vil han altid støtte mig, jeg skulle bare huske på at det vil gå udover min ungdom.
Men nu har jeg levet ungdomslivet siden jeg var 12 år, og har faktisk godt vil væk fra det længe. Jeg tror det vil ændre mig rigtig meget på en god måde og gøre mit liv meget bedre, selvom der selvfølgelig er nogle ulemper ved det.
Jeg ved jeg har fuld støtte fra hele min familie rundt om mig, ved bare ikke om jeg har fra min kæreste, og vil virkelig heller ikke miste ham så det er lidt en lorte situation.
Jeg har endda regnet på det hele, det passer med at 3 måneder efter jeg er stoppet min folkeskole skal jeg føde, og får derfor ikke fravær da min fødsel ikke ligger i skoleåret. efter 9.klasse vil jeg så tage et sabbatår hvor jeg kun vil arbejde og passe baby, også vil jeg gå igang med gym og uddannelse efterfølgende.
Hjælp mig, hvad skal jeg gøre? Lytte til min kæreste også få det fjernet, og aldrig tilgive mig selv for det. Eller lytte til mit hjerte også tage det, og gå imod min kæreste?????
Mvh en knust 16 årig pige der ikke ved hvad hun skal gøre
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Hvor er det godt og modigt, at du nu har skrevet herind for at få reflekteret lidt over, hvilken situation du og din kæreste står I.
Det er en kæmpe omvæltning at finde ud af, at man er gravid! Det er klart, at du bliver fuld af tanker, følelser og bekymringer.
Jeg fornemmer, at du er en velovervejet pige, der godt ved, at det også en alvorlig ting, fordi dit liv for altid vil være anderledes fra nu, især hvis du vælger at få barnet.
Jeg skriver “du”, selvom du stadig er sammen med din kæreste, fordi jeg forstår på dit brev, at han ikke føler sig klar. Dermed tolker jeg det også som om, at hvis du vælger at beholde barnet, så ønsker han ikke at være en aktiv del af dit og barnets liv – er det mon rigtigt forstået? Jeg kan godt forstå, hvis han udmelding kan virke sårende, men det er uanset hvad noget, du er nødt til at forholde dig til og også respektere – selvom det kan være svært.
Først og fremmest er det virkelig godt og nødvendigt, at I har taget den snak. Sex jo altid er forbundet med en risiko eller chance for at blive gravide. Det tænker jeg også, at I har været bevidste om. Valget om at have sex har I jo været enige om og truffet på baggrund af jeres kærlighed til hinanden. Derfor kan det føles hårdt at noget så enkelt pludselig tager en meget seriøs drejning.
Det allerbedste ville naturligvis være, hvis I havde samme ståsted og altså var enige om enten at beholde eller at abortere. Det er vigtigt for mig at sige, at jeg tydeligt mærker, hvor meget du drømmer om at stifte egen familie, og det er jo et helt fantastisk ønske og mål i livet. Samtidig vil jeg også minde dig om, at selvom du har denne lyst og kærlighed til børn, så er det også et kæmpe arbejde – især hvis man står med det alene.
Nu ved jeg ikke, om din kæreste i virkeligheden har samme drøm om familie engang, men at det for ham mest handler om, at han synes det er for tidligt lige nu? Det fornemmer jeg måske lidt. Principielt er alder ikke altafgørende for hvor meget man har at tilbyde et barn, eller hvor moden man er. Men samtidig er ønsket om at blive mor og give omsorg til et barn, noget som mange piger er oplever fra de er helt små. Du beskriver selv at have haft det sådan, siden du var 9 år. Den følelse og drøm er dog i sig selv ikke nødvendigvis et tegn på, at man er moden og ’parat’ til at blive mor lige nu.
Det vigtigste i hele det her er at overveje, hvad det er for en tilværelse du/I kan tilbyde et barn lige nu.
Der er en del rammer omkring dig, som er gode at have på plads, hvis du skal være forælder. Sådan noget som indtægter, økonomi, bolig, uddannelse, arbejde osv. Jeg kan læse, at det også er ting, du overvejer. Især hvis du bliver eneforsørger, skulle miste din far, dit job eller andet, kan det have stor betydning, når man skal tage vare på et lille barn i en ung alder.
Du har heldigvis en sund måde at handle på, og det er en stor fordel. Derfor tænker jeg også, at kunne være rigtig godt lige nu, at få vendt situationen med din far. Du skriver, at I før har talt om det, så jeg håber du har mod på at fortælle ham ærligt, hvad det er for et valg, du står overfor lige nu. Tror du, det er muligt for dig?
Inden jeres snak er det måske godt at få skrevet noget af alt det ned, som du også har skrevet i dit brev herind. Du kan f.eks. notere alle de ting i dit liv, du synes der er godt styr på, og så de ting der kan blive problematiske, og som du skal gøre noget ved. Måske din far også har et par punkter, som er værd at tage med i overvejelserne omkring abort eller ej.
Det kunne være rigtig godt at nå så langt, at f.eks. se på priser for pasning i vuggestue/børnehave – og så prøve at lave et regnskab for din økonomi, hvis du beholder barnet. Det kan virker uoverskueligt, men det er godt at få sat lidt virkelighed på, tænker jeg.
Et almindeligt liv som 16-årig med skole, job og forpligtelser en i sig selv ikke altid let, og at have ansvar for et lille barn giver uden tvivl ekstra bekymringer, glæder og alt muligt andet, som man skal forholde sig til oveni. Hvis man drømmer intenst om noget, kan man godt glemme alt det, der kan være svært. Derfor tænker jeg også, det vil være godt at vende det med nogle professionelle, der har talt med mange unge mødre.
Her er lidt forslag til, hvor du kan få mere at vide:
– Du kan ringe til din læge for at få en snak om din graviditet, og de overvejelser du har omkring at beholde barnet.
– Mødrehjælpens hjemmeside www.moedrehjaelpen.dk. Her kan du få hjælp til viden om regler, økonomi osv. Men du kan også læse beretninger fra unge mødre.
– Din kommune har måske også nogle tilbud til gravide og mødre – der er under 18. Det er forskelligt fra kommune til kommune, hvilken støtte og muligheder der er.
– Du er også altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116 111 – så kan vi fx tale sammen, hvis noget virker på en anden måde, end du havde regnet med.
Jeg håber, at du med svaret her kan tage det næste skridt i retningen mod at træffe valget om enten at beholde barnet nu eller at abortere. Du skal vide, at det er muligt at abortere indtil uge 12 i Danmark. Det sætter en naturlig tidsfrist i forhold til din beslutning.
Hvis du får talt med din far og eventuelt nogle professionelle, kan det måske hjælpe dig til at beslutte, hvad der er det helt rigtige for dig, men primært for et barn, lige nu. Det er fantastisk at høre at du har en god base hjemme og forventer støtte og opbakning. Dét alene kan føre en meget langt i livet.
Uanset hvad du vælger vil der komme en hård tid, hvor du får du brug for opbakningen.
Beslutter du dig for at få barnet på trods af din alder og din kærestes udmelding, vil du skulle finde en måde at tackle dét på. Hvad skal der ske med jer? Ønsker han at være en del af barnets liv senere? Må barnet kende til ham, eller hvad kan du fortælle det senere? Hvis I går fra hinanden nu, hvad så med barnet den dag, du får en ny kæreste? Der er mange spørgsmål til overvejelse.
Beslutter du dig for at abortere, vil jeg blot minde dig om, at du nu er lykkedes med at blive gravid. Det vil sige, at sandsynligheden for at du kan blive gravid senere hen er rigtig god. Du må derfor ikke tænke, at dette nødvendigvis er din eneste chance for at blive mor!
Jeg ønsker dig alt held og lykke, og håber du tager en beslutning, som føles rigtig for dig og dit liv lige nu.
Kærlig hilsen BørneTelefonen