Brev
Hjælp..
Kære børnetelefonen,
jeg har virkelig brug for et svar, for mine og min kærestes bekymringer er store.
Vi har for 2-3 dage siden haft samleje, med kondom. Jeg tror dog alligevel at jeg kan være gravid.
Jeg tør ikke snakke med mine forældre og jeg har ingen søstre eller brødre.
Men mine tanker, er der fordi jeg er begyndt at svede meget, ondt i nakken og ryg, ondt i maven, luft i maven og rigtig meget udflåd.
Hjælp mig!
KH. Den bekymrede..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 årTak for dit brev.
Jeg er rigtig glad for at gøre, at du og din kæreste bruger kondom når I har samleje.
Når man har samleje med kondom er man næsten 100 % beskyttet mod at blive gravid. Hvis kondomet brister eller går i stykker under samlejet, kan man godt risikere at være blevet gravid. Det lyder på dit brev ikke som om, at kondomet er gået i stykker under dig og din kærestes samleje?
Hvis kondomet er gået i stykker under jeres samleje, kan det være en god idé at tage noget der hedder en fortrydelsespille. Fortrydelsespillen kan man købe på apoteket uden recept fra lægen, og den skal tages senest 3 døgn efter man har haft ubeskyttet samleje. Hvis jeres kondom ikke er gået i stykker under samlejet, er der ikke nogen grund til at tage en fortrydelsespille.
Du skriver, at du er bekymret for at du er blevet gravid, fordi du er begyndt at svede meget, har ondt forskellige steder og har en del udflåd. Når man kommer i puberteten er det normalt, at man begynder at svede mere, man kan få ondt i kroppen fordi den vokser og som pige begynder man at få udflåd og menstruation på et tidspunkt. Mon du har fået din menstruation endnu? Inden man får menstruation, kan men godt få ubehag i kroppen. Det er forskelligt fra person til person, hvordan man mærker det og nogen mærker slet ikke noget. Jeg tænker, at det måske også kunne være en af grundene til at du har ondt forskellige steder i kroppen lige i øjeblikket?
Hvis du stadig er bekymret for, at du er blevet gravid, kan du også altid tale med din læge. Du har altid ret til at få råd og vejledning fra din læge også uden at dine forældre skal have det at vide. Det vil sige, at du kan godt spørge din læge omkring prævention, altså hvordan du beskytter dig under sex , og om hvilke symptomer man får hvis man er gravid og hvor hurtigt symptomerne mærkes. Hvis din læge skal lave undersøgelser på dig, f.eks. for at undersøge om du er gravid, har lægen som udgangspunkt ikke tavshedspligt overfor dine forældre.
En anden mulighed er at købe en test i supermarkedet (Netto, Føtex, Rema osv.), tankstationer eller apoteket. Det er den slags, hvor man skal tisse på en slags hvid 'filt pen', hvis man er gravid er der nogle HCG hormoner i din urin, som gør at testen kan vise om du er gravid. Der er brugsanvisning i pakken.
Man bør tidligst måle om der er HCG hormoner i urinen den dag man forventer menstruation. Hvis du bruger testen før er resultatet usikkert. Men det kan jo være svært at vente...så man kan godt tage en test nu, om morgenen er det bedst og en igen på det tidspunkt, hvor din menstruation skulle komme, også om morgenen. En test koster ca. 50 kroner, nogen steder er de billigere og andre steder dyrere.
Jeg håber at mit svar har hjulpet dig, og at du og din kæreste er lidt mere rolige nu og ved hvad I kan gøre. Jeg tænker, at det måske kunne være rart for jer at vide lidt mere omkring sex, graviditet, kønssygdomme . Det kan I f.eks. læse mere om her: http://www.sexlinien.dk/. Både du og din kæreste er også altid velkomne til at kontakte os på BørneTelefonen på 116 111 eller på chatten
Kærlige hilsner BørneTelefonen