Hej brevkassen

Jeg er en 15 årig pige det har sex med en 26 årig er det dumt eller noget

vi er fucking gode venner og kan godt lide hinanden

vi har kendt hinanden I mange år men har fundet ud af at jeg er gravid

hvad skal jeg gøre

Hilsen pigen

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Tak for dit brev. Du skal ikke være alene i denne situation, med dine tanker og de valg, som du skal træffe. Jeg kunne forestille mig, at du er blevet overrasket, da du opdagede, at du var gravid?

Du spørger, om det er dumt, at I har været sammen, når du er 15 og han er 26. Det er ikke ulovligt, at I har været sammen og det er, som sådan, heller ikke dumt. Det lyder som om, at I er trygge ved hinanden, når I har kendt hinanden længe. Så længe, at du ikke har gjort noget imod din vilje, og du er over 15, er der ikke noget forkert i det.

Men selvom I er gode venner og kan lide hinanden, så er I to meget forskellige steder i livet, bl.a. på grund af jeres alder. Spørgsmålet er, om et barn passer ind i dit liv lige nu - og i din vens liv?
Det er en stor beslutning at få et barn og et stort ansvar og beslutningen varer hele resten af livet. Har I mon talt sammen om dét?

Jeg tænker, at du skal give dig selv lov til at være ung og være teenager. Voksenlivet skal nok komme, med uddannelse, job, familie og forpligtelser. Det er dét, vi forbereder os til igennem teenageårene, hvor du med din alder er lige nu. Venskabet, som du har lige nu, bliver måske også meget forandret, hvis du får et barn. Fordi du først og fremmest får ansvaret for at passe på barnet og sikre, at barnet har det godt. Alt andet kommer i 2. række. Gad vide, om du er klar til dét?

Under alle omstændigheder, skal du ikke gå alene med det. Og det er også vigtigt, at du bliver undersøgt og taler med en læge, når du er gravid.

Jeg foreslår, at du taler med din mor eller en anden voksen, som du har tillid til, så du har en, der kan støtte dig i din hverdag lige nu. Du skal bestille tid hos lægen, som vil tale med dig om din situation og om, hvad der er klogt at gøre lige nu.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Ellers er du velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen. I hvert fald, skal du ikke føle dig alene med dine tanker om, hvad du skal gøre.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)