Brev
Hej brevkassen
Jeg er en 15 årig pige det har sex med en 26 årig er det dumt eller noget
vi er fucking gode venner og kan godt lide hinanden
vi har kendt hinanden I mange år men har fundet ud af at jeg er gravid
hvad skal jeg gøre
Hilsen pigen
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tak for dit brev. Du skal ikke være alene i denne situation, med dine tanker og de valg, som du skal træffe. Jeg kunne forestille mig, at du er blevet overrasket, da du opdagede, at du var gravid?
Du spørger, om det er dumt, at I har været sammen, når du er 15 og han er 26. Det er ikke ulovligt, at I har været sammen og det er, som sådan, heller ikke dumt. Det lyder som om, at I er trygge ved hinanden, når I har kendt hinanden længe. Så længe, at du ikke har gjort noget imod din vilje, og du er over 15, er der ikke noget forkert i det.
Men selvom I er gode venner og kan lide hinanden, så er I to meget forskellige steder i livet, bl.a. på grund af jeres alder. Spørgsmålet er, om et barn passer ind i dit liv lige nu - og i din vens liv?
Det er en stor beslutning at få et barn og et stort ansvar og beslutningen varer hele resten af livet. Har I mon talt sammen om dét?
Jeg tænker, at du skal give dig selv lov til at være ung og være teenager. Voksenlivet skal nok komme, med uddannelse, job, familie og forpligtelser. Det er dét, vi forbereder os til igennem teenageårene, hvor du med din alder er lige nu. Venskabet, som du har lige nu, bliver måske også meget forandret, hvis du får et barn. Fordi du først og fremmest får ansvaret for at passe på barnet og sikre, at barnet har det godt. Alt andet kommer i 2. række. Gad vide, om du er klar til dét?
Under alle omstændigheder, skal du ikke gå alene med det. Og det er også vigtigt, at du bliver undersøgt og taler med en læge, når du er gravid.
Jeg foreslår, at du taler med din mor eller en anden voksen, som du har tillid til, så du har en, der kan støtte dig i din hverdag lige nu. Du skal bestille tid hos lægen, som vil tale med dig om din situation og om, hvad der er klogt at gøre lige nu.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Ellers er du velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen. I hvert fald, skal du ikke føle dig alene med dine tanker om, hvad du skal gøre.
Mange hilsner fra BørneTelefonen