Brev
Gravititet
Hej jeg er en pige på 12 år som har haft sex uden kondom. Jeg er hundred procent sikekr på jeg er gravid. Men jeg kan ikke fortælle det tiol mine forældre de vil blive mega sure fordi jeg kun har kendt min kæreste i 2 uger. Hvad skal jeg gøre?:-(
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Mange tak for dit brev, jeg kan sagtens forstå at det ikke er rart at gå og være nervøs.
Jeg vil starte lidt med at fortælle om hvornår man kan blive gravid, da det ikke er hele tiden det er muligt!
Man bliver nemmest gravid i midten af ens cyklus, der har man det der hedder ægløsning. Ægløsningen foregår som oftest 10-14 dage efter sidste menstruationsdag. For at blive gravid skal man derfor have sex i dagene omkring ægløsningen. Sædcellerne kan leve i flere dage, og det tager dem også noget tid at nå op i livmoderen. Derfor kan man godt blive gravid selvom man har haft sex et par dage før ægløsningen. Mon du ved hvornår du sidst har haft menstruation? Hvis man f.eks. har haft sex et par dage efter sin menstruation er der en meget lille risiko for at blive gravid..
Måske det kunne være en ide for dig at kigge på
www.sexlinien.dk
eller måske kontakten sexlinien på deres anonyme telefonrådgivning.. Der kan man tale om mange ting, f.eks. at man bruger kondom så beskytter man sig mod mange ting; mod sexsygdomme, graviditet, der står meget om prævention, abort og lignende.. Man kan ringe på 70202266 fra mandag til fredag fra kl. 15.00.-17.00…
For at afklare om du er gravid, kan du evt. tage en graviditets test som man kan købe i supermarkedet, men du kan også henvende dig til din læge, eller en anden praktiserende læge end din egen for at finde ud af om du er gravid...måske kan din kæreste gå med dig til lægen og støtte dig?
Hvis du er gravid, og ønsker at få graviditeten afbrudt, kan – og skal - det efter loven ske inden udgangen af 12. graviditetsuge. Selv om beslutningen om abort er din alene, skal du efter loven have en af dine forældres eller din værges skriftlige samtykke til aborten.
Jeg ved ikke om det måske ville kunne være muligt for dig, at fortælle dine forældre, at du har haft sex? Jeg tænker, at det må være rigtigt svært at gå med sådan nogle tanker alene… Mon din mor ville kunne tale med dig om det på en god måde? Jeg ved ikke om du kunne spørge om hvor gammel hun var da hun havde sex første gang? Måske det kunne være en start på en samtale?
Hvis ikke det er muligt for dig at tale med dine forældre, er der så nogle andre voksne du kan tale med? Måske de kunne hjælpe med at tale med dig og dine forældre?
Jeg håber rigtigt meget, at du kan bruge mit svar.. Hvis du lige har brug for at høre noget mere, eller tale med nogen, kan du altid kontakte sexlinien som beskrevet ovenfor, ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller måske skrive på BørneChatten.. Begge steder sidder der voksne der er klar til at give råd og vejledning..
Mange venlige hilsner
BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.