Brev
Gravidtet og abort
Hey brev kasse
Jeg har et par sprøgsmål her
1. Skal en pige komme før hun kan blive gravid altså når drengen kommer skal pigen så også komme ?
2. Hvis man har fået 1 frivillig abort og har fået 3-4 ufrivillige aborter ( tabe barnet) hvor store er Chacen så at blive gravid og kunne holde på barnet ?
3. Hvordan /hvornår tror Man at man er klar til at blive forældre ?
4. Kan man have svært ved at få børn hvis man har fået mange aborter?
Hilsen.
En pige på 19 år
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år
Tak for dit brev. Jeg håber, at jeg kan give dig svar på nogle af dine spørgsmål – for tanker om graviditet, abort og det med, hvornår man er klar til at blive forældre, er nogle tanker, som man har brug for at dele med andre. Derfor er det også rigtig godt, at du skriver herind.
Da du har valgt at inddele dit brev i 4 spørgsmål, håber jeg, at det er ok, at jeg også inddeler mit svar i 4 dele, også selvom jeg godt ved, at spørgsmålene og svarene selvfølgelig hænger sammen. Men det kan gøre et langt svar lidt mere overskueligt. Det håber jeg er i orden?!
1) Før man kan blive gravid, skal man være sammen med en dreng. Det er rigtigt, som du skriver, at drengen skal komme. Han skal med andre ord have sædafgang. Det samme gælder dog ikke for pigen. Hun kan godt blive gravid, selvom hun ikke "er kommet"/fået en orgasme.
Man kan først blive gravid, når drengens sæd har befrugtet pigens æg. Som du måske godt ved, så går der en menstruationscyklus mellem hver ægløsning. Det eneste tidspunkt, hvor man ikke kan blive gravid, er når man har menstruation. Dog er der nogle tidspunkter i pigens cyklus (perioden mellem to menstruationer), hvor der er større chance/risiko for at blive gravid. Det kan dog ikke bruges som en slags ”beskyttelse” mod graviditet, da der også er stor usikkerhed forbundet med tidspunkterne. Der er oftest størst chance/risiko for at blive gravid lige mellem to menstruationer, altså når man har ægløsning. Sagt med andre ord kan man sige, at chancen for at pigens æg og drengens sædcelle møder hinanden er størst her. Det blev lidt ”teknisk”, men jeg håber, at du fik svar på dit spørgsmål?! En pige behøver altså ikke komme, før hun kan blive gravid. Til gengæld har hendes menstruationscyklus betydning, men den er svær at ”holde styr på”, så hvis man ikke ønsker graviditet, skal man huske at beskytte sig mod graviditet, fx med kondom eller p-piller.
2) Jeg ville ønske, at jeg kunne give dig et præcist svar på spørgsmålet om, hvor store chancer der er for at kunne blive gravid. Men det kan jeg desværre ikke. Der kan være mange forskellige ting, der spiller ind, når kroppen vælger at lave en ”ufrivillig” abort. Selvom det er rigtig hårdt at gennemgå, så er det kroppens måde at fortælle en, at fosteret ikke er sundt og rask – og dermed afbryder kroppen selv graviditeten.
Hvis man oplever en ufrivillig abort en eller flere gange, er det vigtigt, at man får en tid hos en læge, så man kan blive undersøgt. Det er nemlig den eneste måde, hvorpå man måske kan få svar på, hvorfor man har fået en ufrivillig abort. Det kan også give en nogle svar på spørgsmålet om, hvorvidt der måske er noget fysisk galt med en, der gør, at det måske er mere besværligt at blive gravid.
Hvis man oplever en frivillig eller ufrivillig abort, er det meget vigtigt, at man taler om det. For det er igennem samtalen, at vi lærer at acceptere det, der er sket. Jeg ved ikke, om du selv har prøvet at få foretaget en abort eller måske selv har oplevet en ufrivillig abort, men hvis du har, håber jeg, at du enten har talt med andre om det eller måske vil overveje at gøre det?! Det kan både være ens forældre, veninder, lægen eller måske en helt anden person, som du selv har i tankerne?! Man er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor der sidder rådgivere parat til at lytte, for der er ingen tvivl om, at aborter kan sætte gang i rigtig mange tanker/følelser.
3) Der findes ikke noget bestemt tidspunkt, hvor man kan sige, at man er klar til at blive forældre. Det er meget forskelligt, hvornår det er ”det rigtige tidspunkt”. Nogle får børn tidligt i livet, mens andre først får børn, når de har taget en lang uddannelse og måske også arbejdet i nogle år. Det er altså meget individuelt. Faktisk er gennemsnitsalderen for førstegangsfødende omkring 29 år. Et gennemsnit siger ikke noget om, at man ikke godt kan være meget yngre - eller ældre, men det siger alligevel noget om, at der er mange, der først bliver forældre senere i livet.
Hvis man overvejer at bliver forældre, er der nogle ting, som man kan overveje. At få et barn er en livslang beslutning. Når beslutningen er truffet, er det et valg, der vil påvirke alle dele af ens liv. De fleste har brug for at finde en kæreste, som de lærer godt at kende, før man begynder at tænke på børn. Selvom man kan være helt forelsket og føle, at man har fundet den eneste ene, så er der meget stor forskel på kun at være to og til at blive 3. Der er rigtig mange parforhold, der ikke kan klare det, da det er en meget stor omvæltning at blive forældre. Derfor er det vigtigt, at beslutningen er gennemtænkt - og at begge parter er klar til at tage skridtet.
Derudover kan man sige, at man som ”ung” mor ikke har haft mulighed for at få styr på sit "bagland". Der findes selvfølgelig historier om unge mødre, der klarer sig fint, men det er altså lettere at få styr på uddannelse, bolig og værdier, før man får et barn. Det kræver fx at man lære sig selv godt at kende, før man kan finde ud af, hvad der er den rigtige udannelse og job for en. Det er vigtigt, da man ikke kan ”leve” af at være mor, selvom det helt sikkert også er forbundet en masse lykke ved det at få børn. Men man har også brug for at have et arbejde, som man holder af – og ens barn har brug for, at man er en god rollemodel, hvilket man bedst er, når man har lært sig selv at kende. De fleste 18-19 årige vil måske mene, at de kender sig selv godt, men de fleste 25-årige vil sikkert sige, at de på ingen måde havde lært sig selv at kende, da det var 18-19 år. Der er altså rigtig mange ting, som man skal overveje, når man tænker på at få et barn.
Og så er det vigtigt at huske, at man jo ikke siger nej tak til børn, bare fordi man vælger at vente nogen tid. For der er ingen tvivl om, at det også er en af livets største gaver, men det er altså en gave, som først skal pakkes op, når man føler sig klar. Du skriver ikke så meget om dig selv i brevet, så derfor ved jeg ikke, om det er fordi, du selv overvejer at blive mor? Hvis du gør det, kan du jo overveje, hvorfor det er, du gerne vil være mor netop nu? Der er mange ting, som man skal overveje. Man kan måske også prøve at øve sig lidt?! Måske er du allerede i gang med en ungdomsuddannelse?! Og måske har du også nogle ting, som du gerne vil nå, før du bliver mor? Måske en bestemt uddannelse, som du gerne vil tage?
Du kan jo også overveje, om du skal prøve at gøre dig nogle konkrete erfaringer? Måske kender du nogle, der allerede har fået børn, som du kan tale med? De kan måske fortælle dig om nogle af de ting, som du skal overveje, før du træffer beslutningen? Det kan også være, at det, der skræmmer dig, er tanken om, at du måske ikke kan blive gravid, fordi du allerede har haft ufrivillige aborter? I så fald ville jeg anbefale dig at tage en snak med din læge, for det er helt forståeligt, at det kan være en skræmmende tanke at gå med, hvis man er nervøs for, at man ikke kan blive gravid den dag, man gerne vil.
4) Det sidste spørgsmål er lidt i forlængelse af spørgsmål 2, men ja. Der er en risiko for, at man får sværere ved at blive gravid, hvis man får foretaget en abort. Men det er vigtigt at huske, at der er rigtig mange piger, der i løbet af deres liv får foretaget aborter – og når det rigtige tidspunkt kom, så blev de uden problemer gravide. Omvendt er der også piger, der aldrig har fået en abort, som har svært ved at blive gravide. Det er altså ikke til at sige, hvordan chancerne er. Der er dog vigtigt, at man husker at beskytte sig, hvis man ikke ønsker graviditet. For der er igen grund til, at man udsætter sig selv for unødige aborter, da de både er hårde rent fysisk, men også rigtig hårde at gennemgå rent psykisk. De fremkalder en masse tanker og følelser.
Jeg håber så inderligt, at du kan bruge mit svar. Måske er der nogle af tankerne, som du har fået lidt mere styr på?! Under alle omstændigheder, så håber jeg, at du ved, at du altid er velkommen til at skrive eller ringe igen på 116111, hvis du har brug for en snak.
De allerbedste hilsner
BørneTelefonen