Brev
Graviditet
Hej Børnebrevkassen.
Jeg er en pige på 14, snart 15 og har en kæreste
jeg snart har været sammen med i 2.måneder.
Jeg har været seksuelt aktiv inden jeg var sammen med ham, så jeg har været igennem snakken om bien og blomsten med min mor.
Min kæreste og jeg har haft ubeskyttet sex i starten af vores forhold, men bruger nu kondom.
Jeg har ikke haft min menstruation i snart 1.måned og er bange for jeg er blevet gravid. Jeg har taget 2 graviditets test og begge var negativ. Men jeg er virkelig stadig nervøs da de jo ikke er 100% sikre.
Jeg har snakket med både min kæreste, og min mor om det, og min mor siger vi må se på det. Men jeg ville blive utrolig ulykkelig hvis jeg allerede skulle til og tage stilling til en abort.
Mvh en ung pige på 14
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg håber for dig at, du nu har fået din menustration og alt er som det skal være.
Det lyder godt at du både har talt med din mor og din kæreste om det, så du ikke skal gå alene med dine bekymringer. Jeg forstår godt at du ville være meget ked af at skulle forholde dig til abort. Det er godt at I er begyndt at bruge kondomer nu.
Du skriver at der var gået snart en måned siden du sidst havde menustration. Nu ved jeg jo ikke om din menustration er regelmæssig så der plejer at gå mindst 28 dage imellem ( som er meget almindeligt). For nogle kan der godt gå længere tid imellem. Hvis du ikke har fået din menustration nu, synes jeg at du skal tage en ny test, hvis du ikke allerede har gjort det. Hvis prøven stadig er negativ, tror jeg at du kan være meget sikker på at du ikke er gravid. Hvis den derimod er postitiv, må du sammen med din mor gå til lægen, så I kan snakke om hvad der så skal ske. Hvis man skal have abort, skal forældrene skrive under på det.
Men jeg håber som sagt at alt er i orden nu. Hvis det ikke er det, er du meget velkommen til også at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen