Graviditet

Hej BB

Er en pige på 15 år og har en dejlig kærste, men han vil ikke være min kærste mere, da jeg fortalte ham at jeg var gravid!!

Jeg har ikke sagt det til mine forældre, fordi de vil skælde mig ud og sige at jeg skal have en abort!!!

Og det vil jeg ikke.. Jeg elsker børn og vil aldrig dræbe et harmløst barn..

Går kun i 8 kl og man kan allerede se at jeg er blevet tykkere..

Jeg går meget i løst tøj så man ikke bemærker det, men det bliver svært at skjule!!!

Har ikke haft mens i snart 4 måneder, og har taget 1-2 graviditets teste som viste sig at være positive;(

hvad skal jeg gøre

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,
Tak for dit brev.

Jeg kan godt forstå, det er en vanskelig situation for dig og at det kan være svært at vide, hvad der er det rigtige at gøre.

Det er vigtigt at du får en tid hos din læge, så du kan få bekræftet at du er gravid og få tjekket, om alt er som det skal være med dig og barnet. Mon du kender en voksen du har tillid til som du vil kunne tale med? Jeg tænker det må være svært at gå alene med så længe, og at det må fylde meget hos dig?

Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at fortælle det og at du måske kan være bange for konsekvenserne. Du skriver at du ikke vil have en abort. Grundet din unge alder, er det meget vigtigt at du får talt det igennem med dine forældre, både hvordan det vil blive hvis du beholder barnet og hvis du ikke gør. Så I sammen kan finde ud af det, og hvad der skal til for at det bliver bedst muligt. Det er en stor omvæltning og et stort ansvar at få et lille barn og der er meget, der vil ændre sig i dit liv. Det gør det dog ikke umuligt, men det er bedst, hvis du har en stor støtte og opbakning omkring dig.

Du skriver, at din kæreste ikke vil være sammen med dig fordi du er gravid. Hvordan mon det er for dig og har I mon fået talt sammen om, hvad I begge synes er bedst at gøre? Jeg ved ikke, hvor længe I har været kærester, men jeg kan forestille mig at det må have gjort dig ked af det og at du kan føle dig meget alene? Mon det er rigtigt?

Du skriver, at du ikke har haft din menstruation i fire måneder, hvilket kan tyde på, at du er ved at være et godt stykke henne i graviditeten. Det bekymrer mig, at du endnu ikke er blevet undersøgt, derfor er det meget vigtigt, at du bliver undersøgt så hurtigt som muligt. Så du er i trygge hænder, og får viden om, fx hvis der er ekstra vitaminer du skal have og andre ting. Jeg tænker, at du enten kan ringe og lave en tid hos din læge så snart det er muligt, eller at du kan opsøge sundhedsplejersken på din skole. Det er vigtigt at du gør det, så hurtigt som muligt. Lægens telefonnummer står på dit gule sundhedskort. Det kan også være, at du kan skrive til din læge via lægens hjemmeside, hvis din læge har det - det kan du evt. undersøge ved at søge på lægens navn. Ellers er det altid muligt at ringe til det nummer, der står på sundhedskortet - også nu. Hvis det er udenfor lukketid, er der som regel en telefonsvarer, der fortæller hvornår der er åbent igen.

Hvis du synes, det er svært selv at tage kontakt kan du enten snakke med dine forældre, din lærer, en anden voksen, måske en veninde eller en venindes mor, så de kan hjælpe dig med at bestille en tid. Hvordan lyder det? Hvis det er svært at fortælle kan du skrive det ned i et brev til dem eller i en sms? Det vigtigste er blot, at du handler så du kan blive undersøgt for om alt er som det skal være og så du kan få talt om, hvordan fremtiden skal være.

Jeg håber du fik nogle råd du kan bruge. Husk at du altid er velkommen til at ringe eller sms'e til Børnetelefonen på 116111 og tale med en rådgiver. Det er anonymt og gratis.

De bedste ønsker og tanker til dig fra

Børnetelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)