Brev
Graviditet
Kære Børnebrevkasse.
Jeg er en pige, på 15 år, som har haft sex med min kæreste fornylig.
Det gik rigtig godt ind til at han sagde “skat nu må du ikke flippe ud, men kondomet er sprunget”
Jeg spurgte ham om han var kommet, han sagde ja, og det var efter kondomet var sprunget han var kommet.
Så nu er jeg virkelig bange for om at jeg er blevet gravid, og jeg er tvivl om hvad jeg skal gøre.
Please hjælp mig…
hilsen den MEGET bekymret pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, hvor er det godt du skriver hertil og fortæller om hvad der er sket for dig og din kæreste. Jeg kan godt forstå dig, hvis er bekymret eller har lyst til at flippe ud, uanset hvad din søde kæreste ellers sagde.
Måske har du allerede nu, når du læser mit svar, fået din menstruation. Det kan ofte være en retningslinje for, at du meget sandsynligt ikke er gravid. Alligevel vil jeg opfordre jer til, at du bliver testet får at være helt sikker.
I har flere forskellige muligheder i forhold til, hvordan I kan teste om du er blevet gravid. I almindelige dagligvarer butikker sælges graviditetstest, de er lette at tage og ikke særlig dyre at købe. Kan det være en mulighed for jer, at købe sådan en test…?
Du kan også vælge at blive undersøgt ved din læge, en anden læge i din kommune eller en præventionsklinik , det kan muligvis også være godt at snakke med lægen, i forhold til den bekymring du går rundt med. Generelt er det sådan, at lægerne har tavshedspligt.
Det betyder, at dine forældre normalt ikke vil få at vide, at du har været deroppe. Hvis du får taget en test, der er negativ får de ikke det at vide. Hvis det derimod viser sig, at testen er positiv, skal din læge på grund af din alder, fortælle det til dine forældre.
Jeg ved ikke om dine forældre er klar over, at din kæreste og dig har sex sammen…? Kan det være en mulighed for dig, at du fortælle dem om det, hvis ikke de ved det..? Jeg tænker, at de nok ved at det omkring jeres alder at sex kommer på tale. Hvis du har svært ved at sige det direkte, kan du måske sende en sms til din mor og skrive, at du har brug for hendes støtte og beskrive det der er sket...vil det være en mulighed for dig?
Måske kan din mor og dig sammen tale om ting som prævention i fremtiden, det kan også være hun kan hjælpe med andre spørgsmål i den retning, hvad tænker du om det…?
Hvis dine forældre ikke ved noget om det, er du måske bekymret for hvad de vil sige til det..? Når jeg læser dit brev, har I jo gjort det rigtige i forhold til at bruge kondom, der også beskytter jer mod kønssygdomme. Det er ikke Jeres skyld, at det springer, der imod virker I til at have tænkt jer om, har du selv de samme tanker..?
Du er også meget velkommen til, at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111, eller logge på Chatten og tale med en rådgiver, du kan være helt anonym.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.