Graviditet

Hej.

Jeg er en pige på 14 år, og jeg har en super sød kæreste.

Vi har haft sex så mange gange, og jeg elsker det. Men sidst vi havde sex havde vi glemt kondom!

Jeg har taget en test som viser posetiv – altså at jeg er gradvid.

Jeg synes selv det er dejligt og jeg glæder mig!

Men mine forældre ved INTET! De synes også at man først skal ha børn efter 25, og man har job..

Hvad skal jeg gøre?

Min mave er blevet støre, altså ikke sådan folk ligger mærke til det.. – jeg vil bare vide hvordan jeg skal sige det, for barnet skal ikke fjernes.. Jeg er i ugen 28.

Please hjælp!!!!!!

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Tak for dit brev, det er rigtigt godt du skriver herind til med dit spørgsmål. Du er meget konkret, når du spørger til, hvordan du skal fortælle dine forældre om graviditet.

Jeg ved ikke om du kender det ordsprog der hedder, - at hemmeligheder der gør en glad, må man gerne gå med selv og bare nyde. Hemmeligheder der gør en bekymret og ked af det, skal man dele med andre, så man kan få hjælp, måske har du hørt om det?

Grunden til, at jeg spørger til om du kender det ordsprog er, at selv om du glæder dig og synes det er dejligt, er det rigtigt vigtigt du får talt med dine forældre om, at du er gravid. For jeg gætter på, at der er også er ting som gør dig bekymret - sådan er det for de fleste som er gravide og tænker over, hvordan det bliver og om det kommer til at gå godt med fødslen og når barnet er født.

Netop fordi du ikke er ældre end du er, vil du få brug for en masse voksenhjælp og støtte for at kunne klare det hele, i mange år fremover. Det er skønt og fantastisk for dig, at du glæder dig til at blive mor. Følelser du deler med voksne kvinder, der venter sig. Men måske er der mange ting, du endnu ikke har spekulereret over, netop fordi du ikke er ældre eller fordi du ikke har snakket med nogen om det?

Du skal nu til at tænke på rigtig mange voksne ting og ansvaret for et lille spædbarn. Det skal du fordi, at sætte et lille barn i verden, ikke kun er forbundet med glæde. Et lille barn eller ufødt foster giver voksne mange bekymringer, samtidig med de oplever følelsen af glæde og forventning.

Har du tænkt på, hvordan du skal bo med den lille, hvor du får penge til tøj, penge til bleer, til barnevogn og alt det andet udstyr, der er nødvendigt til babyer? Her er det ofte at kommunen kan hjælpe, alt efter hvordan dine forældre selv vil støtte eller søge støtte hos kommunen. Hvis du selv vil undersøge lidt om det, kan du ringe til din kommune og bede om at snakke med en sagsbehandler. En sagsbehandler ved, hvad du har ret til og hvad der skal til for, at du får støtte til indkøb og andre ting til barnet.

Hvordan med din skole, skal du på barselsorlov eller kan du passe skolen samtidig og mange andre ting du skal tage stilling til.

Det er alt sammen voksenting at tænke på, og måske er det netop, derfor dine forældre har den holdning du beskriver. Måske er det også derfor, du er i tvivl om, hvordan du skal fortælle dem din hemmelighed...

Kan du vise dem dit brev herind til? På den måde får du også, med det samme fortalt, hvor langt du er henne og hvad du tænker om det med graviditeten?

Du kan måske også fortælle det til dem, når I har god tid til at tale om det. Måske har du andre søskende, derfor bør du vælge at snakke med dine forældre, når du er alene med dem. Dine forældre skal nok også lige vænne sig til tanken og vil nok være overraskede til at begynde med. Derefter håber jeg, at I kan få en god snak om det.
Det vil nok også være godt, hvis du og din kæreste sammen, snakker med jeres forældre omkring graviditeten og det der skal ske fremover - så de får mulighed for at støtte jer.

En anden måde at få fortalt dine forældre om graviditeten er, ved at du kontakter din læge. Din læge skal netop informere dine forældre, fordi du ikke er ældre. Det med lægen, er under alle omstændigheder noget du skal, sådan at du også kan komme til en jordemoder. En jordemoder tjekker at både du og dit lille barn trives og har det godt. At barnet vokser som det skal, lytter til barnets hjerterytme og kan høre om det trives. Du kan får mulighed for at høre hjerterytmen og måske kan du også se barnet på et scanningsbillede. Alt dette skal gøres, for at passe på dig og dit ufødte barn. For at gøre dig tryg omkring fødslen og tiden som forældre sammen med din kæreste. Så det er ikke for at genere dit ufødte barn, dig eller din kæreste - men for at sikre, at I har det godt. Det er noget alle gravide skal og får hjælp til.
Lægen og jordemoder kan samtidig hjælpe dine forældre med, hvordan de bedst kan støtte og hjælpe dig, kan det være en mulighed for dig, at få det fortalt ad den vej?

Omkring reglerne for abort, så er det sådan, at efter 12. uge graviditetsuge kan der kun gives tilladelse til abort, hvis der er særlige grunde af helbredsmæssig eller social art, der taler for abort, eller hvis der er misdannelser hos fostret. Tilladelsen til abort efter 12. graviditetsuge skal der søges om gennem egen læge, som sender den videre til Abort samrådet. Jo længere tid efter 12. uge, jo større grunde skal der til for, at samrådet giver tilladelse til abort. Du skriver, at du er i 28. graviditetsuge, så du er altså langt over 12. uge.

Jeg vil meget opfordre dig til, snarest at få fortalt det til dem. Måske har mit brev sat en masse tanker i gang hos dig, hvis du gerne vil tale med en om dem, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Til slut vil jeg sige til dig; Jeg er glad for at du skrev til os og jeg håber, at jeg har givet dig svar på dit spørgsmål og de bekymringer, som måske alligevel også er hos dig og din kæreste. At bede om råd, støtte og hjælp er også et godt tegn på, at man vil tage ansvar og vide mere. Det håber jeg, at du vil fortsætte med.

Tillykke med din graviditet, pas godt på dig selv og din lille kommende baby, som jeg ønsker al mulig held og lykke med i livet.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)