Brev
Graviditet
Hej brevkassen.
Jeg er en pige på 17 år, jeg er lidt usikker på om jeg kan være gravid, selvom jeg har taget en test.
Jeg har ikke haft min menstruation siden den gik over den 29 maj. Jeg har dog taget en test her for nylig, i Juli måned, men den var negativ.
Min mave er konstant oppustet, og jeg har konstant sure opstød, men det er også det. Har ikke brystspændinger, eller noget andet.
Men jeg har p-stav, så burde ikke kunne blive gravid, selvom det var ubeskyttet sex.
Kan jeg få tjekket det på sygehuset med en scanning, for teksterne viser negativ, og er virkelig bekymret for om jeg er gravid.
Et hurtigt svar, ville være virkelig skønt.
Med venlig hilsen den bekymrede pige.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år.
Tak for dit brev. Det er sådan, at graviditetstests er så følsomme, at de har en sikkerhed på 99,9% hvis testen udføres efter den dag, man skulle have haft sin menstruation. Så bare på baggrund af dette lyder det ikke som om, du er gravid, men jeg kan godt forstå at du bliver bekymret over at du ikke har fået din menstruation i snart 3 måneder.
Det kan dog skyldes mange andre ting end graviditet, fx kan det faktisk være en bivirkning til at have en p-stav, at man ikke får menstruation, og faktisk kan det at du er oppustet også være en bivirkning til p-staven.
Den manglende menstruation kan også skyldes stress, bekymring, vægttab, meget sport eller en sygdom.
Jeg vil derfor anbefale dig at kontakte din læge, så han/hun kan undersøge dig og finde årsagen til, at du ikke har fået menstruation. Du har overvejet at blive scannet på hospitalet, og det kan du jo tale med din læge om, for det er selvfølgelig den mest sikre måde at finde ud af det på. Men i første omgang vil jeg som sagt anbefale, at du taler med din egen læge.
Jeg håber, mit svar nåede frem til dig hurtigt nok. Husk, at du også kan kontakte os direkte på tlf 116111 eller chatten, hvis du en anden gang skulle have brug for at få svar lidt hurtigere end i brevkassen.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen