Brev
Graviditet
Hej..
Jeg har et spørgsmål jeg håber i kan svare på. Jeg har haft sex med min kæreste uden beskyttelse (er ikke på p-piller) da han skulle til at komme trak han sig ud… Men jeg går og er lidt usikker på om han er kommet lidt inde i mig. Dagen efter vi havde ubeskyttet sex fik jeg min menstruation. Kan man blive gravid dagen før menstruation?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ”pige på 16 år”.
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du spørger om graviditet i forbindelse med ubeskyttet sex.
Jeg forstår godt din bekymring, og jeg tror rigtig mange piger kan nikkende genkendende til den bekymring det er, hvis for eksempel ens menstruation udebliver og man har haft ubeskyttet sex…
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du ikke har nogen grund til bekymring… Du fortæller, at du fik din menstruation dagen efter, I havde haft ubeskyttet sex…
Er man blevet gravid, har man ikke længere regelmæssige menstruationer. Hvis den menstruation, du beskriver, således kom på det forventede tidspunkt, var lige så kraftig og varede lige så længe, som den plejer, kan du formode, at du ikke er gravid.
For at blive gravid skal man have sex omkring kvindens ægløsningstidspunkt. Ægløsningstidspunktet ligger ca. 14 dage før menstruationen kommer. Det vil sige, har man en cyklus på 28 dage, har man ægløsning lige midt i perioden – altså ca. 14 dage efter første menstruationsdag. Dog er ægløsningstidspunktet altid være lidt usikkert. Men sædceller kan overleve 3-5 dage i kvindens underliv og en befrugtning kan ske op til 2 dage efter ægløsningen. Det vil sige, at der er størst risiko for graviditet fra 5 dage før til 2 dage efter ægløsning..altså mellem 9. og 16. dagen i en cyklus på 28 dage.
Det var en lang smøre om cyklus og ægløsning, men det korte af det lange er; hvis din cyklus er på 28 dage, vil I altså have haft sex på dag 27, og risikoen for at du er blevet gravid er meget minimal.
Da jeg jo ikke ud fra dit brev kan vide, hvordan din cyklus normalt er… Så vil jeg alligevel sige til dig, at hvis din menstruation ikke kommer som planlagt næste gang, bør du nok tage en graviditetstest for en sikkerheds skyld.
Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål…
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du og din kæreste får en snak om prævention fremover, så du ikke kommer til at stå i denne situation igen. Det er ikke nogen sjov bekymring at gå med… Og faktisk vil nogle piger kunne bekymre sig så meget, at de kan forsinke menstruationen og derved få endnu flere dage til at bekymre sig i…
Det er vigtigt, at I beskytter jer mod graviditet, men det er mindst ligeså vigtigt, at I beskytter jer selv og hinanden mod seksuelt overførte sygdomme som f.eks. HIV og klamydia… Hvis I synes det er svært at finde ud af selv, kunne I måske gå til lægen sammen, så han kan vejlede jer til den rigtige præventionsform for jer…
Hvis du får brug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder en rådgiver klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og lørdage fra kl. 13-17.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.